Pages

Thursday, June 10, 2010

Ain Sukhna..tenunganmu menggoda!


Destinasi kali ini- pantai Ain Sukhna

Ain Sukhna, the Arabic for "hot spring", was named after the nearby sulfur springs. The springs originate at Gebel Ataka, the northern most mountain in the Eastern Desert. Sukhna town is close enough to Cairo, Giza and Suez for a day-trip, this popular Egyptian weekend town has spectacular beaches on the Gulf of Suez. Coral reefs, Dolphins, fishing and water sports. It is located about 55 km south of Suez, and is the nearest bathing resort to Cairo. Some hotels in Ain Sukhna are the best on the Red Sea.




Rakan2 Qn dan Bait Qura bangun awal untuk masak nasi ayam.Saya dan KQN telah ke Aulad untuk membeli minyak.On the way balik, 3 ekor anjing telah menyalak sambil mengejar kami.Kamipun buka langkah seribu.Saya lompat tangga (4 anak tangga kot,mcm lompat jauh)Akibatnya kaki terseliuh dan berjalan comel.Ada orang perasan tak???



(Tangga Maut)

Kami bertolak dgn menaiki Tremco ke sana.Perjalanan kira-kira 2jam tidak bgitu terasa.Seperti status facebook saya ketika itu,” Nw we r heading to Ain Sukhna.Seems too quiet here as my frenz r ‘qadha’ last n8 sleep.I’m finished watchin Gokusen-really make me touchd,sob2”. Walaupun Gokusen,sebuah drama Jepun telah habis saya tonton melalui mp5.Mata masih segar.Pantas meminta ibu menghubungi saya,dan kami telah berbual lebar tentang Mansoura dan destinasi saya pada kali ini.






Dah sampai,kami mencari spot yang baik.Aktiviti memasak dan membakar dijalankan. As I was incharged 4 the activities,I was the happiest girl,lol.4 activities: Bom,Syari3, (xingt pula,tp best jg)
Bom-Setiap kumpulan dikehendaki memilih nama Negara 2 sukukata dan hendaklah mengebom kump.lain.Contoh:China bom2x,China bom to German bom.Sesipa yg x intabih jayidan kalah.
Syari3(saya baru reka game ni):Peserta dikehendaki meredah dgn mata tertutup hanya bertumpukan arahan yang diberi rakan dihadapan.Tiada penggunaan Bahasa lain kecuali B.arab Fushah!!! Kami sentiasa mengingati antara satu sama lain untuk menjaga adab,kerana kebiasaannya apabila berkumpul ramai2,kami sering lalai dan terlupa.Jadi,kadang2 apabila tergelak kuat,kami akan terus membuat isyarat kpd sahabat2.


(bangsal)

Azan berkumandang,kami menyahut seruan Allah terlebih dahulu sblm makan tghari. Tandas dan surau yg agak selesa menyebabkan kami gembira.Setelah itu,kami menjamu hidangan tengah hari iaitu,Nasi Ayam Bakar.Sedap.Terima kasih kepada tukang masak.

(NasiAyam,Kek Batik)
Selepas itu aktiviti menyamar jadi itik(aktiviti menyelamdan berenanglah) .Ya Allah,dah lama tak mandi laut.Last pun pergi PD dgn family ttp kami biasanya ke Tiara Beach Resort krn di situ terdapat kolam airbesar ,dilengkapi permainan spt Sunway Lagoon.Ibu bapa saya kurang menggemari Laut kerana pasirnya.Almuhim, ada sahabat saya yang pandai berenang telah menunjukkan skillnya kpd saya dan sahabat2 yang lain.Saya sempat belajar terapung,which is too easy if compare to swimming pool.Mungkin krn kadar masin air itu yang menyebabkan cepat terapung.Ini menyebabkan saya teringat eksperimen telur. 2 same size eggs were put in 2 diff cups of: river and sea.. Sea wins when the egg floats. Wallahualam.

(kejernihan laut)

Sedang bermandi-manda,sahabat saya membuat isyarat berhati2 kerana ada kaum Adam di hujung sana.Takut juga.Tetapi mrk juga berhak tarwih. Almuhim,Kami memang seronok.Aktiviti seterusnya meneka bahasa isyarat.Saya dan KQN membuat gaya,dan sahabat2 yang lain dikehendaki meneka.Memang melucukan.Sahabat2 saya memang pintar,tidak sampai 10 minit,mesti mereka dapat selesaikan.Satu peristiwa yang memang menakjubkan saya ialah ada seorang kanak2 perempuan Arab berlari2 di tepi pantai .Di tangannya,cuba shabat teka…..timun.Klu ank2 msia esp adik2 saya n adik2 saudara saya..timun? Huh,tidak diusik langsung
Balik ke bangsal dan bersiap2 untuk pulang.Memang sedih,rasa nk tidur semalaman ttp planning lain,terpaksa ikut.Semasa perjalanan,setelah puas berbual dgn rakan,saya pun melelapkan mata .Tetapi dah terlambat sebenarnya ….lagi 30 minit nak sampai!!!

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com