Pages

Tuesday, November 16, 2010

EidulAdha-Singgah sebentar....

"Dah 2 tahun hang sambut raya kat sana,ye Nisha."
"Alhamdulillah,mak nak suruh Nisha balik ke raya ni?"
"Hang jgn nk mengada2.."

**********************************************************************

Selamat Hari raya mak,bam2 ,bakis dan semua yg sedang membaca.Maaf zahir batin.Tahun ini raya amat berbeza tidak seperti thn lps krn thn lepas kami beraya di rumah negeri masing2.Tp,thn ni saya dan sahabat2 beraya di rumah ARB,salah satu faktornya ialah rumah Selangor sdg diubahsuai.Salah satunya mgkin ukhuwah atr kami terlalu best sehinggakan ada ahl bait yg sdh pulang ke kampung(istilah utk rumah negeri),tp,tiba2 slps Isyak terpacak,dia kata tak tahan..rindu. (Nak nangis..T_T)

Hari sblm Raya
Sibuk sangat shgkan masa utk berqailulah tiada.Baru balik dari Alex,jd bnyk benda yg kena kemas,bilik,rumah,baju.
Disebabkan kemurahan kain di Alex, sempat juga saya merembat beberapa meter untuk dibuat tudung labuh.Jadi,masa cuti inilah sy mengambil masa untuk menjahit di samping juga menjahit jubah raya sahabt yg labuh.Ha,ni part yg sy plg suka.Sedang2 menjahit,Hidayat(sepupu saya) telefon nk pesan buat 2 kek coklat.Saya terkejut sebentar dan bertanya kpd beliau,"Yat,awk ni biar betul suruh kt buat?Awk percaya ke dgn kita?"


Bukan xpercaya dgn kemampuan diri yg dikurniakan Allah.Tapi,Hidayatlah org pertama dlm keluarga yg percayakan saya..Hatta mama tok(granny) pun tak percaya saya blh masak telur.(sedih juga,tp sekarang dh blh lebih dr itu,alhamdulillah).

Jadi petang itu juga saya mula projek-2 kek coklat Brownies.Siap membakar pd sebelah malamnya.Dan sambil menunggu Dayat dtg,saya menyambung kembali kerja2 menjahit tudung.Tapi lebih bnyk terpejam dari memasukkan benang..sehingga ter'skip' berkali2.

Hari Raya
Takbir Mesir bergema,cukup menggetarkan hati,air mata mula nk mengalir namun segeraku sekat.Sahabat2 bergegas ke Masjid Salam.
Seusai solat,sesi fotografi dan makan2 dgn sahabat2 Qasrun Nuha dan Bait Qura',hajat di hati nak caling2 mak.Wifi pula buat hal.Nak tahu kenapa? Kambing2 di taman blkg yg akn disembelih pd Hari Raya ke2 gigit wayar.sabar je la.
Terpaksa juga minta ibu call.Mrk tgh sibuk.Meriah masak rendang dan ketupat.Mak,Nisha nak sikit!!!
Lps zohor,saya,uya dan K.ain ke open house Hidayati dan kawan2 medic beliau di Ramses.Wow,satu rumah Selangor mrk ajk.Meriah2..
Petang tu,call Dayat.Sempat juga berbual2 dgn keluaga beliau.Saya tnya ttg kek.Dayat kata mendapat pujian terhebat dari kawan2.Alhamdulillah,barulah lega nak tidur mlm ni.Takut juga klu x sedap atau xmenjadi. Nak beritahu bam2 n Balqis.

Sebelum melayari mimpi
Kena dpatkan rehat yg secukupnya kerana esok beberapa ekor kambing akn ditumbangkan dan juga ayam2.Dan dgr khabar,unta yg bernama Muzzammil pun akn selamat dikorbankan pd hari raya ke3.Kepala Muzzammil lembut,mcm baldu.saya pegang siki2 je(Takut)Hairan tgk Piah siap peluk2 lagi.Saya ditugaskan membantu memotong daging dr kambing Fazilah,si Hitam.Org nk bg nama Zizie dia xnak.





Setakat di sini sahaja...Semoga sepanjang tahun kita sentiasa dalam rahmat dan inayahNya.Semoga thn hadapan kita dapat mengunjungi Baitullah..Amin...dn

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com