Pages

Wednesday, March 2, 2011

Saya dan Msia- Sembang2 petang.

بسم الله الرحمن الرحيم
كيف حالكم؟ بخير؟ الحمد لله, اليوم سأتكلم فى اللغة المليوية لأنني فى مالزيا الأن

Ha... klu anda nak tahu,yg sebenarnya keluarga saya akn berangkat ke Mesir pd 20 Feb yg lepas,ttp oleh krn krisis yg melanda Mesir2 baru2 ini,abah terpaksa membatalkan tiket penerbangan.Jadinya mereka yg menyambut saya di airport,bukan saya.Benarlah kita mampu merancang,tp Allah lah yg berkuasa atas segala2nya.

Sebenarnya sy gerun nk blk,dengar Msia dh teruk,sana sini skirt. Tak termasuk ank2 muda yg berkeliaran x tentu hala,kes bunuh ,rogol,ragut berleluasa. Masa di Jeddah,puas mengumpul semangat.Syukran kpd sahabat2 yg xputus memberikan sy semangat--sy mmg merindui kalian!
Rupa2nya,Msia xlah seteruk yg didengar,belumlah smpai tahap fully-destroyed.Saya di sini x bekerja pun,mmg cuba apply mana2 sekolah,tadika.Tp,sampai skrg tiada jwpn. Dgn waktu balik yg masih mjadi tanda tanya. Saya ambil keputusan utk membantu mak saya menguruskn rumah,belajar masak2. Saya xsempat nak tunjuk skill masak krn kebanyakan masa kami akn makan di luar.

Haa,inilah aktiviti saya spnjang berada di Msia.Alhamdulilllah,talaqi pun ada di Shah Alam ni. Bertempat di Kompleks Seni Islam,bersebelahan Masjid Negeri,banyak kelas pengajian diadakan. Bermula pukul 9am-12pm. Walaupun,hanya dihadiri kaum2 ibu,nenek2,ini tidak melunturkan semangat sy.Selalunya sy pergi dgn mak dan kawannya. Dgn barisan yg Ustaz2 yg mantap,mmg seronok.Lebih2 lagi apabila tiba madah kegemaran saya-Sirah. Semangat saya!!
Hari Jumaat pula lg seronok,krn Us Salahuddin mendiskus kitab La Tahzan...
Hebat kaum2 ibu di sini,walaupun sibuk dgn tuntutan rumahtangga, mrk masih meluangkan masa menuntut ilmu,credits juga kpd para bapa yg hadir.

Balik kelas,saya akn mengajar mengaji pula.Kawan mak jer,,saya berniat utk berkongsi ilmu yg sy dpt dgn para masyayikh di Mesir.

Klu di masjid negeri pula,turut ada kelas di sebelah pagi,membincangkan kitab al-Hikam. Tersenyum lebar saya krn dgn Sheikh Ahmad pun kami mgunakan buku yg sama cuma bahasa shj yg berlainan. Saya membelek2 al-Hikam mak cik sebelah krn cuba utk memastikan bhw ia buku yg sama,saya mcari tajuk uzlah di bhg kandungan. Tiba2 teringat Rukun Mujahadah di dinding rumah ARB...adoiii,kantoi semua mujahadah sini.

Dalam bnyk2 rukun mujahadah,yg plg susah sekali ialah KURANGKAN MAKAN. Mana taknya ,mak siap tanya," Kak,apa lagi yg hang tak makan lagi?" Sejak mggu pertama,semua yg diidamkan sms berada di Mesir,Alhamdulillah tercapai. Cuma skrg ni masih tak jumpa manggis lagi. Klu rindukan Aruz Mandi,di Seksyen 9 ada restoran Lubnan.

Alhamdulillah,setinggi2 kesyukuran kpd Allah krn sy bahagia di sini. Saya bebas memegang tasbih,membaca AlQuran ktk beratur byr saman( bkn sy punya,abah yer). Walaupun janggal,tapi sy cuba bawa apa yg tlh sy belajar di Mesir ke sini.

Mujahadah yg plg besar ialah,bertudung labuh.Ia mmg bukan perkara mudah bagi saya.Tapi,alhamdulillah,saya cuba juga. Bayangkan pergi I-City-masuk rumah salji,main bumper slide pakai jubah n tudung labuh! Haha,alhmdlh. Sekarang sy berdoa agar sy terus istiqomah...


Di rumah,saya cuba memupuk solat berjemaah dan solat di awal waktu.Alhamdulillah,adik2 sya mengikut,x bnyk kerenah.Weekend je kami ke masjid.

Saya rasa berat hati pula nk meninggalkan Msia.....keluarga. Tapi,saya sedar.Tugas sy belum selesai. Kepulangn sy ke Msia ini bg saya merupakan pra-ujian dr Allah,spy saya belajar corak dakwah di Malaysia.Supaya saya belajar erti hidup yg sebenar. Zaman skrg pun blh rasa darurat(tp bekalan mknn x terputus lah) .Bangga nk cerita ngn cucu,nenek pun prnh darurat.
K,la itu shj.Mak dh pggl buat cucur badak,,,jumpa lagi.

Salam sayang,,
penggemar syish tawook

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com