Pages

Monday, July 11, 2011

luahan mlm,,


BismillahirRahmanirRahim 
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani




Lama benar rasanya jari jemari ini tidak menari di atas keyboard,,walaupun exam hampir seminggu berlaku.Ye lah,org kata mood menulis tu payah nk dtg.Tp bila sekali dia dtg,,,fuh satu hari 3 post pun boleh.


Bnyk peristiwa yg berlaku sjk akhir2 ni yg mmbuatkan sy bnyk merenung,,,,kenapa dan apa tujuan aku hidup? Kadang2 bila bersendirian,nampak pensel,cari kertas.Tangan mula melakar sesuatu,,ada shj gambar2 yg dicoretkan di ats kertas putih.Lps tu bila,gambar yg dilukis tidak mzahirkan apa di hati,di fikiran.Hati mula membisikkan kata2nya,,,halus. Bemadah  ,,,walaup kalam2nya tidaklah seindah yg pernah sahabat dgr.Bagiku itu sudah satu kepuasan krn apa terbuku di hati dpt diluahkan.


Cinta,,,entah kenapa mlm berkempen sempena pilihan raya ARB,mlm di kala ramai bersengkang mata ber'muka buku' dan cuba memancing undi.Aku tak rasa begitu.Bukan krn aku tidak mahu bercampur.Selesai aku comment di situ,memberikan sokonganku kpd sahabat2.Aku mula merenung sejenak.Kuat betul aku berangan.Kubuka buku karya Sterling Seagrave,Cina penakluk Bisnes Lautan Pasifik.Tak tersa utk membacanya,Kucuba menonoton vdeo2 yg ada di lappy,tidak juga mengantuk,jam hmpir pukul satu.Cuba menyelak helaian buku SPM Kimia,,terasa pening2.Sudah,kututup semuanya.....tiba2 muncul notification dari FB.Aku membacanya,,,rupa2nya ada seorg teman menge'post' kukira sajak di page 'pilihanraya ARB'. Aku tertarik dan trus copy-paste ke dlm blog,,hehe.Moga dia halalkan & tak perasan.


Mcm dh jauh je...mana tadi,Oh yer,,cinta.Aku sengaja tnya pok cik google ttg 'memendam cinta'.Pok cik mberikan jwpn yg bolehlah tahan,,,Blog seorg wanita. Ada seorg gadis yg dlm dilema menanyakan beliau ttg memendam cinta.Boleh ke krn Islam mengharamkan 'couple'. Hurm,hatiku tiba2 bergetar2.Aku spt eager utk tahu jwpnnya.Kata beliau cinta ada 2 jenis,passionate, kemudian ada cinta compassnionate. Cinta yg pertama biasanya slps ada ransangan yg msk ,contohnya kita mendengar suaranya yg lunak tatkala menbacakan kalam suciNya atau pandangan matanya.Namun cinta ini mbuatkan kt terjebak dlm hal2 yg tak terduga,,,kt mgkin akan menyesal kemudian hari,,,seperti yg prnh sy alami sblm ini. Moga Allah menerima taubatku.
Cinta kedua pula adlh cinta yg memerlukan masa yg lama.Biasanya muncul pd 2 org sahabat.Cinta jenis ini cinta yg tulus dan muncul mgkin kerana persamaan misi dan aktiviti.


Haisy,,,xsukanya bila dh berumur 20 an ni. Mmg sekarang persaan cinta itu tak dijadikan prioriti,dan juga misi hidup skrg.Apa aku cuba fokus buat masa skrg adalah beljar,beljar dan terus belajar.Bahkan aku dh ada target dan planning tutk masa hdpn aku.Tp nasihat kwn2 jgn lupakan perkara ni krn ia sunnah.Perkara apa? Kahwinlah.Aku xfikirkan,,eh mana ada org yg xnak kahwin semua nk kahwin,even dlm meeting pun warden prnh suarakan.Tp kt sbg Daie Muda ni bnyk betul cabaran.Aku ank dan cucu sulung,,,bnyk tggjwb.Aku perlu menyediakan diri aku selengkanya.Aku dambakan Imamku kelak,insyaAllah yg blh membimbingku,yg blh memimpin keluargaku.Dlm lagu Inggeris,: You get wht u gv.Awk nk seseorg yg perfect,blh masak.Awk kena pndai masak.Nak yg jilul Quran,kenalah berusaha ke arah itu.Nak yg tu yg ni,awk kenalah jadi yg sama krn tak mustahil the opposite sex pun mharapkan yg sama.


Tapi,tu la.Bila terserempak dgn si dia,,,,Cuba istighfar sebnyk2nya.Tdengar suara dia sayup2 mbc AlQuran,tasmi3, cpt2 buat benda lain.Kena cuba mengelak dr ternmpk dia!Nk buat mcm mana,kata org arab(ciptaan aku) nafsil kuliah,nafsil imarah,nafsil sullam.Nak tak nak akn terserempak. Tp,hati ni....puas aku menguatkan prinsip diri dgn hadis:


“Sesiapa yang jatuh cinta,kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid.”


(rwyt Hakim,ibn asakir,al-dailami dll)


Kata abah,"Jgn  mudah jatuh cinta.Krn mungkin org tu je yg kt nmpak.Settelkan belajar,kerja.Bnyk lagi yg hang akn jumpa nnti,,"


Abah...100% SY SOKONG.Tp sy nk azhari ^0^ ..Mcm mana nk buat..Dah dia je yg sy nmpk,dh dia je yg buat hati sy dup dap.InsyaAllah,klu dah ada jodoh x kemana..


Hati x tenang.Satu je pengubat hati,Tuhan tlh berfirman,"Ketahuilah dengan mengingati Allah Jiwa kan menjadi tenang" Hah, itu je caranya,zikir bnyk2 ye Nisha...oklah.mata pun dh kelip2,kepala dh berpinar2.Masa utk berlayar. Cuba sedaya upaya utk tidak memikirkannya.Yg ptg skrg,kaut ilmu bnyk,dgn ilmu kt kenal Allah,cinta akanNya.Slpstu,cinta manusia pasti akn menyusul.Sabarlah hati,,,stp perkra tlh ditetapkan.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com