Pages

Wednesday, December 25, 2013

Penghuni Bumi yang pertama?



Bismillah,,,


Alhamdulillah sangat seronok akhirnya dapat jawapan.
Semuanya bermula semasa saya sedang lihat satu video ni di youtube,satu rancangan di Indonesia,rancangan Trans. Tak ingat tajuk apa,,tapi dokumentari tentang pembongkaran misteri. Saya tengok masa tu tentang  awal kejadian manusia.
Persoalan di akhir video tentang ayat,




Allah s.w.t العليم العالم العلام  Ilmu s.w.t tiada had. Malah Allah s.w.t mengetahui  كلي و جزئي Tiada apa yang tersorok daripada pengetahuan Allah tidak masa silam tidak masa hadapan.Tiada yang bersifat dengan sifat Allah swt.
Namun Malaikat di sini seolah2 mengetahui tentang jika ditaklifkan manusia untuk mengimarahkan bumi ini pasti hanya kerosakan yang akan dilakukan bangsa yang bernama manusia ini.Mereka akan saling menumpahkan darah.


Atau ,,,adakah ada manusia lain sebelum Nabi Adam a.s  sehinggakan Malaikat r.a berkata sedemikian?



Lepas tu  video tu habis macam tu,,,,meninggalkan aku kecengangan. Tanya roommate,dia peminat Tafsir dan Hafizah lagi. Dia pun turut tercengang. Kami sama2 buntu.
 Baru-baru ni masa kelas alQuran aku Tanya lecturer sbb masa tu maulana Dr sedang mensyarah ayat :




Tapi penerangan Dr kurang jelas . Mungkin aku pun tak berapa faham sbb Dr cakap dengan lahgah ammiy yg pekat.



Kelas tutor,,,trial exam,,malas,,,alasan,,,

Membuatkan aku terlupa utk mengkaji,mencari,,,



Suatu hari, (semalam lah,,^0^) Otak tak boleh masuk dah dengan Adab Nusus,UsulFikh lagi,,memang tepu beku. Aku pun renggang2 kan otak sikit belek kitab الكامل في التارخ karya Ibnu Athir r.a



Memang seronok,sheikh muallif menceritakan tentang awal makhluk yg dicipta Allah (pena) dan seterusnya. Aku teruskan lagi pembacaan tentang khilaf pada zaman,,,seronok. Habis tajuk,akhirnya mesti   WOW !!!
Sebelum tidur aku sambung tentang penciptaan Nabi Adam a.s.  Kisah tentang bagaimana bumi memohon perlindungan pada Allah di saat malaikat Jibril a.s ingin mengambil tanah.
Kisah di mana takabburnya Iblis,sehinggakan Iblis menendang tubuh Adam a.s yang telah dibiarkan 40 tahun untuk mengeraskan tanah liat tersebut.
Sehinggalah pada fakroh tentang penciptaan Adam a.s menerangkan  ayat Surah alBaqarah iaitu :





 "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang seperti bangsa jin yang membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan
mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang
kamu tidak mengetahuinya". ---riwayat Ibnu Abbas.
 

Rupa-rupaya bangsa jin adalah yang pertama Allah utuskan di bumi,selepas itu mereka membuat kerosakan dan pembunuhan.

Jadi Malaikat khuatir manusia akan membuat  kerosakan yang sama.
Maulana Sheikh juga merujuknya di kitab Tarikh  Imam Thobari r.a dan Imam Ibnu Kathir r.a .
Lega rasanya dapat jawapan. Tapi tak memberi suatu kepuasan pada saya utk menerima riwayat ini.

Saya tak boleh nak buat further bahas kerana kekurangan rujukan. Dan saya pun tak check lagi taraf hadis tersebut. Ni memang kerja lepas exam insyaAllah.

Lagi satu persoalan yang roommate sya tujukan ialah tentang perkahwinan Saidatina Khadijah r.a dengan alHabebb s.a.w . Adakah S.Khadijah yang melamar atau ada perantara.
Rujukan yang saya ada cumalah kitab kuliah,kitab sirah Ibnu Hisyam,kitab alKamil. Musykilah saya nak tawfiq antara  nusus kalimahو تعارضت  بعثت و أرسلت إليه .
So,,,kena buat banyak research lagi.Tapi sebenarnya kalau search di google ada je jwapan. Tapi lebih seronok klu kita yg jumpa sendiri.

Wallahua3lam,,doakan. Nak baca madah Orientalis pula!



No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com