Pages

Wednesday, June 11, 2014

Saidatina Ummu Aiman


Bismillah...

Tahu tak Saidatina UMMU AIMAN r.a ada dua orang sebenarnya??!!

Yup...ada 2 orang Ummu Aiman di rumah alHabib-sollallahu alayhi wasallam-. Dan kedua-duanya dari Habsyah(Ethiopia).

1)Ummu Aiman-pengasuh al-Habib s.a.w.

Aiman merupakan hasil perkahwinan Ummu Aiman bersama Ubaidillah alHabasyi. Aiman meninggal dunia selepas Fathu Makkah.
Ummu Aiman r.a datang bersama2 tentera Abrahah yang datang utk menghancurkan Kaabah. Datuk alHabib,Abdul Muthollib berjumpa dengan Abrahah bagi menuntut unta2 yg dirampas. Abrahah terkejut krn beliau hanya meminta unta bukan utk menghalangnya dari menghancurkan Kaabah. Abdul Muthollib menerangkan bahawa ada Tuan yang memelihara Kaabah sedangkan beliau adalah Tuan empunya unta2. Dengan rasa takjub akn jwpn yg diterima, Abrahah menghadiahkan budak perempuan iaitu Ummu Aiman utk berkhidmat kpd Abdul Muthollib. Abdul Muthollib menerimanya...dan apabila anak beliau s.Abdullah r.a (ayahanda alHabib) menikahi s.Aminah r.a (bonda alHabib) Abdul Muthollib menghadiahkan Ummu Aiman kepada s.Abdullah...dan seterusnya sampai ke tangan alHabib s.a.w.
AlHabib s.a.w juga telah mengahwinkan Ummu Aiman dengan s.Zaid bin Haritsah lalu dengan itu lahirlah s.Usamah bin Zaid, komander Islam yang termuda.
Beliau wafat 5 bulan selepas kewafatan alHabib s.a.w iaitu sebulan sblm kewafatan saidatina Fatimah, ummu sibthoin.
 


2)Ummu Aiman - hamba yang berkhidmat kpd saidatina Ummu Salamah r.a (isteri alHabib)

Apabila suami beliau,Abu Salamah meninggal dunia, alHabib pun mengahwini beliau. S.Ummu Salamah pernah berhijrah ke Habsyah. Sekembalinya dari Habsyah,beliau membawa seorang perempuan iaitu Ummu Aiman utk membantunya. Dan apabila mengahwini alHabib,Ummu Aiman turut dibawa bersama.
Dan Ummu Aiman inilah yang meminum air kencing alHabib...dan baginda berkata beliau tidak akan sakit perut atau perutnya tidak akan disentuh api neraka.

Tunggu sambungannya...

Wallahua3lam
Via kitab Sahih Muslim, dars Fajr -maulana Sheikh Yusri h.a

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com