Pages

Wednesday, December 17, 2014

Tawsiyah Us Tuan Ibrahim Tuan Man

Bismillah...



Sedikit perkongsian dari ceramah Us Tuan Ibrahim Tuan Man.

1)Buah bagi tawakkal ialah Redha.
Tidak namanya Tawakkal jika tidak Redha. Redha...cakap mudah,buat payah. Bagaimana nak mendidik diri kita redha setiap kali ada benda yang tidak memuaskan hati? Ucaplah,
رضيت ربي...
Atau Aku redha dgn ketentuanMu. 


2) Allah beri sakit kepada hambaNya atas DUA sebab:
●imma utk mengampunkan dosa hambaNya.
●atau utk mengangkat darjat hambaNya
Tetapi kenapa alHabib-sollallahu alayhi wasallam- sakit, sehingga dlm riwayat nabi mencelupkan tangan baginda yg mulia lalu menyapu Muka sambil berkata (رفيق الأعلى) ?
Kenapa baginda sakit walhal Nabi tiada dosa? Kenapa baginda sakit walhal darjat Nabi jauh tinggi di JannatulUlya, syurga Firdaus?
Kenapa Nabi masih sakit?
Ulamak menjawab adalah supaya kita mengambil ibroh,supaya kita terus berusaha,jangan cepat berpuas hati dengan amalan kita.



3)Us Tuan Ibrahim ada menceritakan ttg asal bacaan Iktidal,bagaimana dahulunya stp zikir solat adalah Allahuaakbar, apabila Saidina Abu Bakar terlambat dan hanya sempat ruku3,lalu beliau mengucapkan Alhamdulillah. Nabi bangun iktidal mengucapkan سمع الله لمن حمده... Pabila selesai solat, sahabat bertanya Nabi ttg zikir Nabi, Nabi berkata ktk solat aku terdgr Allah berkata Aku mendengar HambaKu... Lihat, ucapan saidina Abi Bakr dijawab Allah. Subhanallah!
Di masa lain,ada juga sahabat yang menambah zikir selepas iktidal iaitu (حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه) Selepas solat Nabi tnya siapa yg menambah bacaan sekian.Nabi tak cakap Ini bidaah!
Sahabat mohon maaf kerana terlewat dan kalimah itu terpacul dgn sendirinya. Nabi kata tadi Nabi melihat lebih 30 Malaikat berebut2 utk menulis pahala! Allah.
Tiba2 teringt filem barat baru tajuknya 'Lucy'yang berdasarkan sebuah teori.
Bayangkan manusia yg hanya menggunakan 10% dari otak dpt membina mcm2 teknologi, Lucy yg dpt memanfaatkan hmpir 100% otaknya dpt mengawal diri,org lain dan stp hidupan termasuklah mengetahui pemikiran org lain dan gelombang yg wujud di sekitar. Nabi dpt mengetahui stp yg ghaib mmg alKhobir yg menyatakan kpd baginda, namun sy rasa teori 100% otak itu boleh juga berlaku pada Utusan Allah ini. 3ajib!

4)Lastly, Us Tuan Ibrahim ada bagi amalan kalau sakit.
Solat hajat :
Rakaat pertama: alFatihah + ayat Kursi + ayat amanarrosul 2:285.
Rakaat kedua: alfatihah + ayat kursi + 3 Qul.


Wallahua3lam.
Via Us Tuan Ibrahim Tuan Man, masjid negeri

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com