Pages

Friday, February 27, 2015

Hadis Lilitan Hijab

                               🌹Lilitan-Lilitan🌹

Bismillah. ..
Di dalam hadis diceritakan; suatu hari Nabi s.a.w. masuk menemui isterinya Ummu Salamah. Ketika itu Ummu Salamah sedang memakai tudungnya. Lalu Nabi berkata kepadanya;
                       لَيَّةً لا ليَّتَيْنِ
“Lilitlah dengan satu lilitan sahaja, bukan dengan dua lilitan”. (Riwayat Imam Abu Daud dan al-Hakim. Menurut al-Hakim; hadis ini soheh. Tashih al-Hakim dipersetujui oleh Imam az-Zahabi. Lihat; Faidhul-Qadier, hadis no. 7744).




💐Menurut ulamak; tegahan Nabi di atas tujuannya ialah supaya cara pemakaian tudung oleh perempuan tidak menyerupai cara pemakaian serban oleh kaum lelaki iaitu dengan melilit di kepala dengan beberapa lilitan.

🌻Hadith tu ulama berbeza pendapat ttg statusnya. 
1) Imam Suyuti mensahihkannya dlm Kitab Jami' Soghir
2) Syeikh Syu'aib Al-Arnaout mendhaifkannya.

 🌷Lilitan yg dimaksudkan dlm hadith tu mmg seperti mana yg zahir pada hadith tu, iaitu lilitan tudung sprt zaman skg (shawl/pashmina/turban)


🌸Tapi dari sudut fiqhnya, apa2 style tudung tidak diharamkan syarak selagi tidak menyerupai Lelaki. Dan masalah penyerupaan dengan lelaki (tasyabbuh bir rijal) ini sbnrnya berbalik kpd 'URUF iaitu ADAT MASYARAKAT SETEMPAT.



 🌼Sekiranya ' uruf menganggap style lilitan sekian sekian menyerupai LELAKI, maka baru jadi haram. 

🌹Sbb adakalanya sesuatu pakaian tu dikira menyerupai Lelaki di suatu tempat yg khusus tp dlm masa yg sama ia tidak dikira menyerupai Lelaki di tempat yg lain.

🍀Dan satu lg, kita kena teliti dlm memahami hadith tu. lilitan yg bagaimana bentuknya yg Nabi SAW larang? Kita tau ke?

 Bila xtau, maka ia kembali kpd 'uruf

🌻So conclusion 
Xkira apa fesyen hijab...selagi masyarakat  xpggl itu SERBAN...dibenarkan syarak. Yg penting xpakai bonggol unta -itu dilaknat, xbau syurga. Dan bukan fesyen2 pendeta2 agama.



 Wallahua3lam
Via Us Abdul Rahman h.a

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com