Pages

Friday, June 11, 2010

sayangkah anda pada....Sahabat dan Keluarga?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Keluarga tulang belakang stp insan.Tanpa mrk bengkoklah sesorang,putuslah semangt,matilah cita2.Kehadiran mrk mereka memberi satu impak kpd khidupan kt scr sedar mahupun separuh sedar.

Sahabat...Semua orang ada sahabat.Tua,muda,kaya,miskin,cantik, tidak menjadi ukuran asalkan hati baik,itu sudah cukup untuk mengukuhkan ikatan persahabatan.Aduhai,bukan mudah untuk mencari sahabat sejati.Selama hidup saya di muka bumi ini,saya masih tercari2 sahabat yang susah senang tanggung bersama.Betapa alpanya saya.Saya mencari sahabat sejati yang cukup dari segala jihah.Lupakah saya pada kata2,"No one is perfect". Saya dikelilingi rakan2 yang alhamdulillah saya bangga untuk menjadi sahabat mereka.

Oleh sebab keputusan UPSR dan PSRA saya yang tidak begitu menggembirakan mak dan abah yang selalu meletakkan 'higher expectation' kepada anak sulungnya ini.Mak dan abah berhempas-pulas mencari turun naik JAIS,(esp mak,sbb abah kerja) untuk meletakkan saya di sekolah menengah agama.Namun,hampa. Jadi,abah mengambil keputusan untuk menghantar saya ke sekolah agama swasta.Biarlah duit bnyk mengalir asalkan anaknya bersekolah agama.Saya teringat wajah mak dan abah yang bersemangat mengelilingi certain part of Selangor(dgn kereta la) untuk mencari sekolah untuk saya.Bila jumpa,bincang ,saya ni klu duduk di asrama situ sesuai tak.Maklumlah,tak pernah susah.Akhirnya,saya bersekolah di Sekolah Agama Menengah Harapan Al-Quran(SAMHA) di Kuala Langat.Sekolah yang agak mundur serba-serbi tetapi,pada hakikatnya,di situlah saya belajar erti hidup sebenar.

SAMHA(2004-2005)



(dari pintu masuk,sekolahku...)

Menawarkan pembelajaran dari Tingkatan 1 shg 5,mengikut sukatan pelajaran JAIS.Namun sekarang dah maju,dh ada blog sekolah.Guru2nya ada Facebook.Baik,bck to the point.Asrama perempuan terletak di luar sekolah,dan semestinya kami dikehendaki berjalan kaki selama 10 minit stp hari demi mencari sesuap ilmu.Sekolah yang tiada permandangan yang menarik hati selain dikelilingi ladang kelapa sawit menjadi sajian mata.Di sinilah saya belajar menikmati keenakan tempe.Di tingkatan 1,Minggu pertama,baru 3 hari duduk,mak dan abah datang melawat saya.Kerana saban hari saya menghubungi mereka,menangis tidak tahan.Pertama kali berpisah dgn keluara perkara yang memedihkan,memilukan.Seminggu juga,saya asyik menangis di atas katil,tidak bergaul dgn rakan2 lain.Walaupun begitu,abah berkeras hendak saya duduk asrama.Tetapi keluarga saya akan menjenguk saya 2 kali seminggu(sabtu dan ahad).Semasa itu,saya tidak berfikir,mak dan abah ulang balik dari rumah ke SAMHA selama 45 minit.Saya tidak berfikir minyak,penat.Saya hanya fikirkan rindu saya.Oleh sebab itu,cara membalas ialah dengan belajar bersungguh2.Alhmdulillah,saya sering mendapat tempat pertama,guru2 mengenali saya,stp kali Ihtifal,ada shj muka saya tepampang di pentas.Keadaan yang sedih bertukar menjadi gembira.Saya mula reha dengan kehidupan di situ.Di sini saya belajar susah senang seorang penuntut ilmu dan erti Islam yang sebenar biarlah makanannya pelik,biarlah stp mlm saya kepanasan,biarlah stp hari sya berjalan jauh ke sekolah.Kawan2 di sekeliling saya menguatkan saya.Kadang2 saya tidak berasa gembira apabila berkawan dgn mereka kerana pada pendapat saya mereka tidak berapa'up-to-date'.Tetapi,tanpa mereka,saya bukanlah diri saya sekarang.Kwn baik saya di sini,Amziha Ahayar.Masih menjadi kwn saya shg sekarang.Kami berdua selalu bergilir tempat pertama dalam kelas.Suka duka kami kongsi bersama.Banyak menasihati saya.Namun,2 tahun shj saya sempat di SAMHA.Mak dan abah mengeluarkan saya dari situ dgn alasan kurang persaingan.Walaupun dipujuk pengetua,saya terpaksa mengikut kata2 mak dan abah.Hati berbunga dgn harapan,lps ni xpayah duk asrama.hehe.Ala kulli,hal tq kpd semua yg terlibat dlm membentuk diri sy yg baru!



SIAS(2006)





Sekolah agama swasta yang terletak di rumah kedai,sek.13 Shah Alam.Menawarkan pembelajaran dari Drjah satu sehingga Tingkatan 5.Kelas ber'air-cond.'Di sini sya rasa bhagia yang amat,ternyata para pelajarnya mmg up-to-date,Ada juga yang 'terlebih'.Tidak mengapa.Dari kehidupan susah,saya berpindah ke kehidupan senang.Majoriti di sini anak2 pemilik syarikat,para aktivis,fmous ppl, senang cerita golongan elit.Memang culture shock.Stp minggu mkn chicken chop.Barang2 nk branded je,yg pasar malam dh tolak tepi.Sebab kawan2 pakai Guess,Nike,Adidas,Elle,nnti kwn2 tnya pakai jam apa,malu nk jwb.Casio pun beli yang RM100+.Aku ghairah berfesyen(tapi belajar tak lupa)sehinggakan terlupa abah mencari duit.Yang sedihnya,aku tetap duduk asrama.Asrama,nk tahu bagaimana.Tiada rumah sparuh kayu sparuh batu lagi.Tetap apartment,ada lift.Klu kwn2 prnh ke Shah Alam,apartment yg dekat dgn Giant,sek 13.Semua mutah.Asramanya,blk plg lewat 11pm,4 orang shj pelajar.Yg ramai,guru2 bujang.Di sini saya belajar kepentingan bahasa Inggeris,kawad.Hubungan pelajar dan guru memang akrab.Pengetua mmg memikirkan kehendak kami seratus peratus.Sehinggakan ada guru yg dpecat krn kami tak suka.(hehe).Di sini,memang ketara persaingan.Aku asyik bergilir dgn seorang pelajar genius ni yg skrg sdg buat A-level ke UK.Memang seronok sekolah di sini.Tetapi dlm keseronokan,saya x lupakan pelajaran.Dgn 9a dalam PMR saya melangkah keluar ,mencari sekolah kerajaan krn kasihan abah;kos yuran sebulan memang tinggi.Sya teringat sms keputusan PMR keluar,rata2 keluarga(sepupu,makcik2)x percaya krn UPSR sy sblm ni 3a je.Semua ahli dlm family saya mula tabik dan memandang saya,klu x, dlu.....
(http://sekolahintegrasiassyakirin.blogspot.com/)

(sahabat2 yang bnyk membantu saya esp Shaminn,Shaza,Fatin,Ct,Syakira n Naja)
SAMTH(2007-2008)
Firt time sekolah kerajaan.Kali terakhir sekolah rendah.Memang kekok.Asrama penuh,bertingkat2.Bilik air kena kongsi.Makan di Dewan Makan(makan ikan,alaa).Di sini,Shamin menemani sya.Kami berdua tidak tahan.Mula2 kami berdua duk asrama,akhirnya tinggalah saya seorang apabila Shamin tidak tahan.Maklumlah,dia bersekolah di Sias sejak darjah 4.Saya mengalami culture shock sekali lagi.Stiap hari ,saya dan Shamin akan buat comparison SAMTH (sek.agama menengah tinggi Hisamuddin,Klang) dgn SIAS.Bosan pada mulanya.Di sini,kami mula belajar untuk bergaul dgn org ramai.How to communicate wth diff level ppl n how to suit wth others.Mmg payah,saya yang 3 tahun duduk sek.swasta,pelajarnya sedikit rasa kekok apabila perhimpunan ramai orang,aktiviti kokorikulum penuh satu kelas.Akibatnya,tiada siapa kenal kami.Saya yg agak menyerlah dalam aktiviti2 spt syarahan dan debat semasa tempoh 3 tahun itu,mula merundum apabila tiba pertandingan,peserta diambil dlm klgn yg dkenali.2 thn di sini,saya duduk diam.Pelajar Pasif menjadi title saya.Senang cerita,saya dan Shamin dtg time koko utk kdatangan je,lps tu kami blah.(jahat!)Alhmdulillah,saya belajar bersungguh2 dlm pelajaran krn sy yakin x blh pergi jauh dlm aktiviti non-acdmic.Semasa Form4,saya dudk asrama.Sepanjang tempoh itu,saban hari juga saya menangis xnk duk asrama.Tapi abah still berkeras suruh bersabar sampai mak dpt lesen.Stp mggu mak abah dtg jenguk saya,sabtu ahad.Nama kat podium suara dh mjadi mknn ruji.Olh sbb xnk hdup dlm ke'malu'an.Sya turun awal,tunggu keluarga di kantin.
Di sini saya belajar cara memanah krn sy ahli kelab memanah.Tangan berbirat lebam.Asyik salah teknik je.Ank panah bnyk kali tersasar ke kebun sebelah,oleh itu abah mengamil insiatif melatih saya memanah dgn membawa saya ke pusat memanah di Sunway Piramid,Abah..(T_T).Bnyk pengalaman.Ternyata sek kerajaan pun seronok.Belakang asrama hutan.Dorm mana2 yg x kunci,bersiap sedialah menerima kdatangan kera2 Klang.
Tingkatan 5 adalah tahun yg seronok.At last...xduduk asrama sbb sy nk menduduki SPM,mak suruh ambil kelas tambahan di luar.Bermulalah episod baru.Terima kasih mak krn awan gelap lagi mak dah hantar saya ke sekolah.Abah pula hantar adik2 ke sekolah.Mak dan abah...T_T.Di Samth,saya berkawan dgn pelbagai ragam manusia.Kelas 5 Firdaus,bersama2 berhempas-pulas.Kekalahan dlm pentomen Hang Lipo(which is I n Shamin were the 'awesome'directors) kami tebus dgn Kalam Jamai3(pub.speaking in arabic)Stp bulan kelas kami naik pentas.Sekarang,ada kwnku yg ke Jordan,Mesir ada yg membuat persediaan ke ngr 'omputih'Bangga.Lagi bangga saat aku mendapat result SPM,yg mana2 aku xsangka blh stinggi tu.Air mata mengalir laju,tanda penat lelah mak abah hampir berbaloi.Keluarga kembangan aku mcm xpuas hati coz they hope i get better.Malah,menasihati aku,jgn sedih,takdir tuhan,aku ckp,'hey,Alhmdlh,I'm proud to get this result cuz i know how my level.Aku mmg berjuang bkn shj di luar even in my family.

(5Firdaus)
Sahabat,perasan x ada 2 kelompok yang disebut dlm setiap sekolah saya?Ya,pandai..."sahabat" dan "mak dan abah".Tanpa mereka saya tidak boleh pergi jauh shg ke Mesir spt skrg ini.Saya masih cntct dgn kwn agar hub. tu masih akrab biarpun jauh beribu2 batu.Mrk xmeminta wang ringgit,genih.Cukup dgn telefon(smatvoip),YM atau fbook,dh buat mrk gembira.
Mak dan abah,terima kasih kerana menghantar Nisha ke pelbagai jenis sekolah.Krn itu Nisha matang dari hari ke hari.Klu ikutkan hati,di Mesir ni,nk je nangis mcm kat asrama dlu2.Tp,fikir blk,blh ke mak abah datang sini bnyk3 kali seminggu??Alhmdulillah,ada YM,blh webcam stp hari.Prnah satu hari saya tanya mak ,bosan tak stp hari webcam,xde benda nk cerita pun.Mak balas,ibu xpernah bosan dh anaknya.Mak!!!!
Di Mesir,saya berjumpa dgn kelompok sahabat yang matang,para mahasiswa yang mampu berfikir scr profesional.Di sini,sya mengenal pelbagai benda.Sahabat2 saya yg duduk satu imarah ni,sahabat2 rumah bakan(berapa ketul je pun).Bygkan di sini saya jumpa kwn yg terpisah sjak 9 thn.Fuh,dunia sughayar !
Alhamdulillah,krn memberi aku peluang hdup dan merasai sendiri kebesarannya.Spt kata seorang guru dlm filem Jepun'Gokusen',"Manusia xblh hdup sendiri".
Seperti kata2 ahli Wonderpet,'Apa yang penting??Kerjasama'
Firman Allah dalam Al-Quran: إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِهِۦ صَفًّ۬ا كَأَنَّهُم بُنۡيَـٰنٌ۬ مَّرۡصُوصٌ۬ .(surah as-saff,4)Ala,kullia hal,jika kita nk buat apa2,kita berjamaah,barulah berkat.Kita memang xblh duk bersendirian,duduk kelompok kt shj.Teacr Kimia dan abah selau pesan,'Think out of the box'.Berfikir mesti lebih,kwn dgn ramai orang,barulah pengalaman melimpah.Akhir kata,jagalah sahabt anda,balaslah jasa keluarga anda....Wallahualam.

(Tarwih di Sayidah Zainab)

border="0
(Peranan sahabat:dlm membeli-belah,ilmu jgn lupa.Pakat ramai2 bli al-ahram,nnti ada kelas!)


(org islam cermin kpd org islam.Sms membeli belah,komunikasi 2 hala,kerjasama,perbincangan penting)


(sahabat yg baik ialah sahabat yg ingin sahabatnya sendiri sihat,izan bwlah mrk ke kedai Jus)

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com