Pages

Thursday, July 29, 2010

Jom pekena Sekaya Labu


salam,
Penatnya mggu ini,syagol dgn aktiviti2 yg saya xterfikir pun untuk join ktk di Msia.Almuhim,IAllah sgl maklumat ilmiah saya akan kongsi di artikel yg lain.Cuma nk beritahu,saya tlh ditaklifkan utk mjadi emcee sms tazkirah subuh yg mana penceramahnya amat terkenal dan jg merupakan seorg AZHARI! Saya yg mengantuk segar. Tanpa kertas dan pen,jenuh saya menyusun ayat. Almaklum,mc spontan.Alhmdulillah,saya dpt melakukannya dgn baik.

Sebenarnya kali ini saya nk berkongsi dgn sahabat suatu resepi yg diberi nama Sekaya Labu. Mak yg bagi resepi. Jadi,nk tahu apa itu Sekaya Labu.Jom baca...

Bahan2:
Telur 4 biji
Tepung jagung 2sudu
Santan 4 cawan
Gula
Labu


Cara2:
Gaul semua bahan di atas.Ttp,pukul telur di luar dahulu untuk mengelakkan ia bergumpal.Kacau kesemua bahan di atas sehingga mjadi likat spt kaya.

Hah,Labu.Jgn pula dimasukkan sama. Tanpa dibuang kulit,kukus shg lembut.Mak kata 10 minit.Tapi,mgkin labu Mesir berbeza dengan labu Msia.Saya sempat bersiaplah,labu baru lembut.Yang kreatif,ukir labu tersebut.


Akhir sekali,masukkan kaya ke dalam labu.Dan....siap dimakan!
Selamat mencuba!
Wallahua3lam..

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com