Pages

Tuesday, August 3, 2010

List Down b4 u pack!



(Di Rumah ARB,Hayy Sabi3,Kaherah,Mesir)

“Mu jange ngado2 nak taklifkan aku untuk USMB ni.Aku tak reti,”aku mencebikkan mulut .Pandai2 Azie ni. “Aku ni dahlah tak aktif masa sekolah menengah,nak suruf aktif di sini pula.Kang ada yang masuk mesin basuh ni…” sambungku.
“Damia,masa inilah kau kena belajar.Tak ingat apa kata Ust.Azhar? Di Mesir ada 3 Azhar.Azhar muqorror,Azhar Turath iaitu talaqi di Jamik Azhar dan Azhar Persatuan.Azhar ketiga ini mengajar ilmu bagaimana nak menguruskan sst program,acara.Aku doh kecek fushah ni,kalu tok pehe,tak tahu nok royak gano.Kato nok jadi penDaie,mulolah dari lo nih .”balas Azie. Aku ni pantang dengar kalimah ‘Daie’.Hamasah syabab aku terus meluap2.
“Baik,bila mesyuarat?
***********************************************************************
(di hadapan cermin,Nur…)
Ini bukan kali pertama berjauhan dengan keluarga kerana sebelum ini saya pernah bersekolah asrama penuh.Tetapi,seronok Mesir.Dulu,ketika di asrama sekolah,rindu kpd keluarga hanya blh dilepaskan dgn panggilan telefon.Suara sy yg serak2 basah ini shj yg mama dengar.Di sini,bukan setakat suara,muka pun mama boleh tengok.Lebih2 lagi teman sebilikku ,tuan milik broadband ‘Etisalat’.Wah,meriah aku online.Terima Kasih,Izzah.Tp,pelik.Ramadan nak dekat,tiada promosi ke? Sejam 75 sen,sedap juga.
“Nur! Pergi Talaqi tak?Nanti Ramadan tawaquf,”soal Siti, “Cukup2 berangan,nanti awak paling lambat.”
Dari luar bilik,kedengaran suara Nur mengomel2.

(setelah pulang dari talaqi)

“Sahabat semua,mari makan.Siapa yang kata lapar masa Sheikh Ahmad tadi?” Ajakku.Sahabat2ku ada yang telah membaringkan diri di tilam ‘baru’.Sebenarnya kami baru pulang dari talaqi di Jamik Azhar di Hayy Azhar.Disebabkan pelajar tahun satu semuanya pulang ke Malaysia.Jadi kami seramai 5 orang di rumah ini terpaksa bergilir2 memasak.Dahulu,sehari 2 orang bertugas.Sekarang,seorang sahajalah.Penatnya.Mereka ni,aku dah panggil.Tidak datang2 juga.

“Wah,sedapnya gulai!”Puji Nur.Hidung mancungku mula mengembang.Sorang2 sahabatku memuji.Alhamdulillah.Kami mengelilingi dulang,lantas doa makan bergema.

“Perhatian,malam esok ada mesyuarat USMB.Jadi semua unit bersedia esok lepas Isyak dengan segala maklumat yg ingin dibangkitkan sms mesyuarat,”beritahu K.Insyirah,lantas menyuapkan nasi ke mulut Nur.

“K.In,kita tak bincang lagi dengan ustaz yang seunit dengan kita,”aku memberitahu .

“Dah,kenapa tak bincang?Dia tak add awak di YM lagi?”soal Siti.Aku menggeleng.

“Baik lepas makan,kita berkumpul hadapan tv.Bukan utk menonoton,ttp untuk berbincang.Masyi?”Siti menatap wajah kami,satu-persatu.Kami mengangguk,antara rela tak rela(mcm mana tu?)
***********************************************************
“Baik,kita dh cari lagu tema.Semua setujukan,FarEast-Ukhuwah Sejati? Nama untuk USMB pun dah iaitu PERMATA-program Erat Mahabah antara Kita.Cuma tema belum,”aku memulakan kalam, seraya memandang Azie yg sdg membalas Ym di hp.

“Haa,nok royak.Hari Khamih ni ada mesyuarat Ihya Ramdan,”kata Azie.Kami mengangguk.

“Agak2 ikhwah cari tak tema?”soal K.Insyirah.

“Mumkin,mereka kreatif sikit klu hal2 mcm ni. K.In,terangkan kpd kami tentang tentatif program,”kata Siti sambil menghulurkan gugusan anggur kepada Izzah dan Nur.

K.In pun menerangkan secara mendalam.Otakku ligat berpusing tentang program ini.Susah juga hendak buat program,dari nama,tema dengan tentatif .Dahulu,jika aku sertai program,ikut suka je nak complain klu program tak best.Sekarang ini,baru aku tahu penat-lelah orang.Taubat!

(Di Malaysia-alamat dirahsiakan)
1)Anis mendapat tawaran ke Mesir.Tapi,dia pening memikirkan tentang persediaan .
2)Kursus B.Arab hampir habis,Hidayat pun pening memikirkan ttg persediaan utk ke Mesir.


Jadi,begitulah sahabat2 sekalian.Sejak kebelakangan ini semua org sibuk.Baik di Malaysia dan juga di Mesir. Oleh itu ,saya berasa terpanggil untuk berkongsi pengalaman.
Baik apakah itu USMB? Unit yang menyambut kedatangan mahasiswa baru.Mahasiswa di Mesir sibuk berbincang untuk menyambut kdatangan sahabat2 mrk lbh2 lagi sepupu aku jg nak datang.hehe,Dayat! Selamat.

Di sini saya pecahkan persediaan kpd beberapa bahagian.Saya ringkaskan agar kalian mudah utk faham.

1)Persediaan Mental dan Rohani.
Berjauhan dengan keluarga bukannya mudah bagi sesiapa yg tidak biasa.Ingat,once kita dh tetapkan hati utk ke Mesir,tiket pun kat tangan ,susah nak berpatah balik kerana maknanya Allah dh pilih kita utk berada di Mesir.Sentiasa solat Istikharah.Selesaikan apa2 hak atau hutang.Dengar mcm takut je kan? Mesti korang kata,apalah dia ni.Orang nk belajar,mcm nk m*** je.Persediaan,agar hati tenang. Sahabat tahu tak harta apa di dunia ini yang sgt2 berharga yang Allah bagi hanya kpd Mukmin? Aiwah,KETENANGAN.

2)Persediaan Material.

a)Pakaian
Mesir dikurniakan Allah akan 4 musim-sejuk,bunga ,panas dan luruh. Hurm,tak banyak baju yang spatutnya dibawa.Musim panas cukuplah sekadar T-shirt,seluar pendek(dlm rumah,luar, main fasy!).Musim sejuk,Haa,Sahabat,jgn mengada2 nak beli baju sejuk yang tebal2 dan jika anda pakai mcm penguin(melawak je). Cth,sweater yg di beli di Winter Collection ,harga RM 100+. Jangan.Sy bersyukur tak beli.Musim sejuk Mesir tidak spt Eropah,tiada salji pun.Cukuplah sweater biasa2.Di sini,coat spt filem Winter Sonata ada,murah.Di sini ada stoking khas dijual,murah yg kami gelar ‘stoking itik’.Klu teringin sgt mcm Eropah,beli lah glove,mafela /muffler. Kasut-xpayah beli boot high cut(saya beli juga,ttp sy nasihatkan jika sahabat seorang yg rajin berjalan atau bertalaqi ,rumit untuk membukanya dan mengambil masa.Saya cadangkan kasut jenama Crocs,ringan dan mudah,Ttp ad ura2 yg mengatakan ia Boikot.Betulke?) Jubah,baik lelaki atau perempuan,bnyk terdapat di sini.Harga bersesuaian dgn corak.Cuma jubah di Arab Saudi lbh murah berbanding sini.Baju Kurung,Baju Melayu tidak dijual di sini,jd bawalah takut2 ada program rasmi.Telekung jgn bawa bnyak,klu saya,saya sudah terbiasa memakai Telekung Arab(Izdal)-ringkas,menutup aurat dan tidak jarang.
Cadar,selimut,tuala-bawa yg nipis.Kerana pd musim sejuk ,ada selimut khas.Cadar pun di sini ada yg khas krn bantal2 di sini panjang.Bawa pakaian dan peralatan yg boleh dpakai utk semingggu kerana kt memerlukan proses penyesuain diri.

b)Elektronik

Laptop-penting.Bnyk kerja dpt diselesaikan jika anda seorang yg ringan tulang atau orang yg amat mahir membuat kerja2 slide show,satu kerugian jika tidak bawa satu.Selain itu,memudahkn perhubungan dgn sanak-saudara di Malaysia.Internet mudah di sini.Jika malas beratur menunggu giliran broadband,WiFi(klu dapat) pun ada.Sesiapa yg mengikuti coarse spt saya,laptop penting kerana ada subjek Komputer sms Thn Satu.Pendrive jgn lupa,sini mahal.
MP3-Sesiapa yang mengambil dirasat mmg kena ada krn ramai mahasiswa dalam satu kuliah.Ttp,jika saya.Saya tidak membawanya ke kuliah kerana jarak Dr.(lecturer) dgn saya tak jauh dan jumlah mahasiswa pun bawah 15 org.Jadi,kepentingan MP3/4/5 ini saya nmpk jika ada ceramah /talk yg dikendalikan Mufti2,Sheikh2 besar.Memang wajib dirakam.
Telefon Bimbit-Hp penting.Lagi bagus jika dlengkapi dengan internet krn kebanyakan sahabat saya menggunakan sejenis application namanya E-Buddy/SH Messenger. Di sini,jika menggunakan talian Etisalat,penggunaan Internet sehari LE1.Jadi,keraplah saya berhubung dgn Ma dan abah.

c)Peralatan Belajar

Peralatan menulis,bawalah yg SPM/STAM punya.Bw yang asasi.Kamus penting.Ttp di sini ada yg lagi afdhal dan ahsan.So,bw kamus BM-BA sahaja. Kamus BA-BA beli di sini.Saya bw kamus BESTA,mudah dan ringan.Tetapi,saya beli kamus juga di sini krn Besta tiada tasrifat kalimah.
Haa,bawalah novel2 Islam.Saya menyesal bwa 2 Buku PTS shj.Buku rujukan PQS dan PSI penting. Buku resepi,jgn lupa.Hari itu sy dh masukkan dlm beg.Tetap,abah buat spot-check pula.Cpt2 sy keluarkan sbb beg dah penuh sgt2. Al-Quran tafsir pastikan sentiasa di sisi.
Sgl sijil2 dan surat2 yg rasa2 penting,butiran diri,ibubapa satukan dalam satu fail.

d)Makanan

Kuih raya,serunding,dodol,lemang jangan. Rempah-ratus tak payah banyak krn sini pun ada.Santan(Kara ke ikutlah yg dlm kotak),Rempah kari,kurma,kunyit.Packet2 perencah Tom Yam,Nasi Goreng. Rumah2 BAKAN(rumah2 negeri) ada jual tp almaklum harga 2 kali ganda.
Jika anda jenis yg suka ke mana2 dgn botol air,bw satu krn susah nk cari di sini.Yg ada botol mineral yang hanya blh dpakai beberapa kali krn kandungn plastik yg bhy.

e)Peralatan diri

Pencuci muka yg mmg Made in Malaysia mmg tiada di sini.Mcm saya,pengguna setia Olay.Mahal awi di sini.Jadi saya bw bnyk.Takpun,mak baru pos hari itu guna Pos Msia-mahal,Mak kena bayar di sana,saya pun kena bayar di sini.Mak saya seorang yg amat mementingkan kesihatan.Jadi,saya bawa pelbagai jenis vitamin. Dan sebelum,sahabat berlepas ke sini,ambillah ubat di klinik-ubat demam,sakit perut dll(ada satu set).Bawalah panadol,koyok.

Haa,bagaimana?Ada yang kurang? Rasa spt bnyk ? Pandai2lah anda menguranginya.Inilah serba sedikit persediaan dari saya.Mungkin krn perempuan,brg nmpk banyak,Tetapi,Alhamdulillah.Beg saya sms saya hendak ke sini melebihi berat sepatutnya iaitu 30 kg,Tetapi,ada pihak tajaan saya bermujadalah sedikit.Lepas juga.Namun,ada sahabat saya yg terpaksa mengeluarkan barang krn begnya berat sangat.So,list down before you pack.Wallhua3lam.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com