Pages

Tuesday, May 24, 2011

Kecewanya....


عن أبي هريرة رضي الله عنه ، أن رجلا قال للنبي صلى الله عليه وسلم : " أوصني " ، فردّد ، قال : ( لا تغضب ) رواه البخاري.
Salam,,
Post kali ini lebih kpd  luahan hati saya.dah lama saya dan sbahagian rakan2 pendam.Belum jumpa cara yg sesuai utk melepaskannya. Sengaja sy ltk gambar dan hadis Nabi ttg larangan marah agar sy dpt mengawal diri sms meluahkn sgl2nya di sini.

Baru2 ini Usrah Gabungan ARB yg dikendalikan olh Us Azam,membincgkan kitab Jundullah karangan Said Hawa. Kehadiran para pelajar kali ini mmg di luar jangkaan. Sikit je yg dtg.Blh x nak geram? Baik akhawat mahupun ikhwah.
 Mengapa xboleh ikut serta sekali dlm usrah ini,majlis ilmu slh satu dr tmn2 syurga? Klu sakit,xpe ma fisy musykilah. Sy masih blh terima.Malas? Ini mmg tak blh nk jwb,kenalah paksa diri..Tapi jika xdtg sbb nk study,next month nak exam...HELLOOO! Org lain pun nk peksa,jgn ingat diri sndiri je.Hormatlah ustaz yg dtg. Ha,lagi satu alasan yg  mmg xblh pakai utk jd alasan lgsg ialah ada usrah lain kat luar. Tolonglah,tgk mana yg aula.Baik,I'm nt  d right person to talk about apa yg aula n what is not.Imam Hassan alBanna dlm sebuah buku yg sy sdg baca menyebutkn ttg diri beliau yg selalu menetapkan niat utk mencari ilmu ,mengejar pengetahuan,mendahulukan yg penting dan menunda yg kurang aula. Saya tak tahu apa pndpt rakan2 yg xhadir,tp bg saya.Rumah kita baru nk establish satu usrah,baru nk bermula,masih di peringkat putik lagi..Bglah support sikit. Dahlah usrah ni cuma beberapa kali sebulan.Memang usrah kat luar tu bagus,mantap,stiap minggu ada.Ini Ilmu,itu pun ilmu. Pandail2lah.

Lagi satu,ini amat menggeramkan hati saya.(jgn risau,saya dh jeling hadis nabi) Kita ni skrg kena mula mempraktikkan kaedah 'pandai cakap,jgn lupa buat' Tp,hakikatnya ramai yg lupa.Mcm mana nk jd pendakwah yg berkesan.Amboi,bila ckp ttg tarbiah,murobbi,dakwah...dia nombor satu,kalah org lain. Tapi,bila nk suruh berjemaah,alahai blh bilang seminggu brp kali.Saya xnk tunding jari kpd sapa2,saya sedar kdg2 yg menulis ni pun perfect.Jika anda terasa dgn post ini,berubahlah.Tak guna anda bercakap gah ttg Islam,dakwah,,,jika ada cermah/usrah anjuran umah sendiri yg mana tempat ceramah tu kat musolla bawah je pun,tak pakai duit tambang pun.Masih ada rasa berat nk pergi,,klu jmpa saya,Tuan Punya blog ni,fikirlah seribu kali utk berdebat ttg dakwah,tarbiah. Sepatutnya benda yg simple mcm solat jemaah kita sbg Daie Muda la budda kena buat. Entahlah,saya xtau nk ckp mcm mana lagi.The fact is Do what U said!Nak berbalas cakap,nk suruh,jerit ,"jom solat Jemaah"..Masing2 dh beso,takut meluat pulak dgr. So,,fikir2kanlah. Saya tegur krn sayang.Saya kdg2 nk ckp dpn2,tp saya maaruf rambut je sama hitam,hati lain2.Tahap sensitiviti tu berbeza2.Hidayah pun kerja Allah.Saya blh nasihat jer,so terpulanglah..

Alhmdlh,lega sikit. Katanya minggu ni ada usrah terakhir,jom kita hadiri. Membincngkan kitab yg juga lbh kpd tarbiyah mcm yg kome suke.


Akhir kata diri x perfect,so maaf klu ada yg tersinggung,terasa.Xde niat pun,klu terasa pun mgkin sblm ni prnh terbuat benda2 ni. Sama2lah kita menuntut keredhaan Allah.

Salam

Wallahua3lam.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com