Pages

Thursday, August 4, 2011

Aim ketika berpuasa.

BismillahirRahmanirRahim 
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum,sahabat. Bagaimana minggu pertama ni? Berusaha bersungguh tak utk mdapat RahmatNya? Jgn bertangguh2 krn minggu kedua mendapatkan keampunannya nan menjelang.Jgn terlepas RahmatNya.





Seperti entry yg pernah sy tulis sblm2 ni,stp amal yg kt buat,kt mesti tetapkan target atau hadaf yg ingin kt capai.Stp amal yg kt buat mesti ada thamarah atau hasil yg hndak kt gapai atau tak amal itu mjadi sia-sia. Klu kt makan,mesti nk kenyang supaya makanan yg dicerna dpt ditukar ke bentuk glukos dan membantu kita dlm bentuk tenaga. Kita belajar,tak pernah jemu,agar dgn mengenali siapakah diri kita , kita  tidak akan sesekali melakukan tindakan yg menyalahi syariat sesuka hati.

Nape hang puasa? Ohh,hang diet yer? Ke sbb hang takut org pndg serong kat hang?Ke sbb pemegang cop mohor raja2 suruh? Ke sbb itu,ini... Tny diri kita ,nape cek puasa?  Sbb apa? Itu yg hndk sy sembang2 dgn sahabat petang2 ni,sblm mak pggl siapkan juadah iftor ^0^.

Allah berfirman :

                                  [ramadan1.gif]
Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertaqwa. Puasa itu diwajibkan dalam beberapa hari tertentu. Maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) maka hendaklah ia digantikan dengan hari-hari lain."


Ayat dia atas diangkat mjadi dalil disyariatkan berpuasa pada 2 Hijrah sekaligus menjadi sebab sahabat2 sekalian berpuasa. Kalimah 'La3allakum' bukan utk tarojji ttp mmbw maksud supaya,supaya kamu bertaqwa.

Nah,itu dia thamarah puasa iaitu untuk mendapatkan Taqwa. Nape hang nak taqwa pula?
Orang yang paling mulia disisi Allah adalah orang taqwa. Jadi di pandangan Allah orang-orang seperti inilah yang mulia. Allah lah yang tahu siapa diantara hambaNya yang taqwa. Allah lah yang memahami siapa yang taqwa itu. Jadi taqwa merupakan ukuran kemuliaan disisi Allah, bukan disisi manusia.
Dan,ingat sahabat2,ssghnya orang yg paling bertaqwa tak lain tak bukan idola kita Nabi Muhammad s.a.w.

Betapa lazatnya Taqwa,hanya org2 yg benar2 berusaha utk mdapatkannya akn menikmati kelazatannya. Benar,betapa ramai org yang diperingatkan ttg Taqwa sms khutbah Jumaat,keluar masjid.Lupa,,selipar hilang,motor hilang.Mana hilangnya Taqwa yang diperingtkan para Khatib di mimbar? Masyarakat masih  tidak memahami definisi sebenar Taqwa itu. 
Ramai menganggap taqwa itu takut.Ya,takut membawa kpd taqwa,tp taqwa bukan takut.Takut atau Khouf dan Khoshyah adlh bhg kecil dari Taqwa.

Taqwa dari bahasa arabnya Waqo-Yaqi-Wiqoyah 
(maaflah,lappy adik ni xde huruf hijaiyah,ada korea je T_T)
Makna Wiqoyah ialah memelihara,perisai.

Nabi bersabda:

Dari Abu Hurairah, Rasululloh Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabdaSemua amalan bani adam untuknya kecuali puasa, kerana puasa itu untuk-Ku dan Aku akan membalasnya, puasa adalah perisai, jika salah seorang dari kalian sedang berpuasa janganlah berkata keji dan berteriak-teriak, jika ada yang mencercanya atau memeranginya maka ucapkanlah :Aku sedang berpuasa. Demi zat yang jiwa Muhammad ada di tangan-Nya, sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah Azza wa Jalla dari pada bau misk, orang yang berpuasa mempunyai dua kegembiraan, jika berbuka mereka gembira, jika bertemu Rabbnya mereka gembira karena puasa yang dilakukannya. (Al-Bukhari dan Muslim).





Org yg berpuasa ibarat org yang memakai baju kalis peluru, muntahkanlah sbnyk mana peluru,xkan lut. Begitu juga dgn org2 yg bertaqwa yg digelar alMuttaqin,panahlah dia,tembaklah dia dgn peluru2 maksiat,nescaya pakaian Taqwa yg menutupi tubuhnya tak akan  membenarkan apa2 yg keji menodai Imannya. 

syeikh Sayyid Qutb mendefinisikan taqwa sebagai kutipan ucapannya:

“ cerdas dalam mengamati dan menyingkap masalah-masalah yang ada dalam kehidupan dengan sikap dan perilaku yang islamik dalam naungan dan ajaran agama Allah.”
“ cerdas dalam mengenali tipudaya syaitan dalam setiap keadaan yang bertujuan menggelincirkan manusia dari jalan kebenaran.


Org yg bertaqwa ini akn mdpt pemeliharaan khas dari Penciptanya dan akn dipermudahkan jln keluar dari apa2 kesulitan. 
Sebagaimana firman Allah :

         ...."مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا (الطلاق :2 )
      
Artinya : “Barang siapa yang beriman kepeda Allah dan hari Akhir maka Allah akan memberikan jalan keluar setiap masalah nya”(Q.S.Attolaq : 2)

Bukan itu shj,Muttaqin  akn mendapatkan rezeki tanpa diduga-duga
"dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. (65:3)


Jadi,bagaimana utk mdapatkan Taqwa? Bkn Matematik,Kimia je ada formula. Cara nak dptkan Taqwa,ingt 5M ini:


1-      ِAl- Mu’ahadah (perjanjian)



إياك نعبد وإياك نستعين
inilah bentuk perjanjian kita kepada Allah yang sentiasa kita lafazkan di setiap 
hari, dan paling sedikitnya 17 kali.


2-  Muroqobah ( merasakan kesertaanAllah) 

merasakan keagungan Allah taala di setiap waktu.


الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ . وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ ( الشعراء : 218-219).
                                                                                                                      
“ yang melihat kamu ketika kamu berdiri (untuk sholat) dan melihat pula perubahan gerak badannya diantara orang-orang yang sujud                                               (Q.S Assyu’ara :218-219)


Mari kita tadabbur sebentar hadis Jibril yg mengajar kita erti Ehsan,beribadah kpd Allah seperti kt melihatNya,Jika kt x melihatnya ssghnya Dia melihat kita.



3-   Muhasabah 

Dasar muhasabah adalah firman Allah :

)ياأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمََلون ( ( الحشر : 18 )

          “Hai orang-orang yang beriman , bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok(akhirat).dan bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya Allah maha mengetahui ap yang kamu kerjakan (Q.S Al-hasyr :18).



4-Mu’aqobah :
Allah berfirman:

) وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(.
“Dan dalam qishash itu ada (jaminan kelangsungsungan)idup bagimu,wahai orang-orang yang berakal , supaya kamu bertaqwa.(Q.S Al-baqarah : 179).



5-Mujahadah 

Dasar mujahadah adalah firman Allah :

) وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ(.
“Dan orang-orang yang berjihad untuk ( mencari keridhoan ) kami, benar-benar kami tunjukkan kepe=ada mereka jalan-jalan kami . dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.”(Q.S Al-ankabut :69)

Ha,,sahabat dah mula faham ke kenapa kita berpuasa? Utk mendpt takwa. Akhir kata,mari kt renung sejenak sungguhpun jam menunjukkan lagi 1min 15 saat azan Maghrib akn berkumandang,kita masih mmpu menahan dari terus mencicip kemanisan air bandung cincau. Kerana tubuh kita mula dipakaikan pakaian Taqwa.Dan seperti kebiasaannya,adakah kita nk bju raya kt cuma muat2 badan,koyak2,xcukup meter dsbgnya? Tak,kita mesti nak yg sempurna dan selesa.Begitu juga dgn pakaian Taqwa atau LibasutTaqwa,nak yg sempurna. You have to do the 5M to get it....Grab while u can!




Wallahua3lam.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com