Pages

Thursday, April 12, 2012

cerita haiwan,,,,baca klu berani,

Bismillah,,,
Tgh sibuk2 bincang dgn kwn2 ttg isu tiket utk pulang ke Msia  yg naik melambung ,tiba2 rasa dh lama x lap sawang kat blog ni.Hati rindu utk bermadah,berkongsi ilmu.
So,saya bawakan kps sahabat2 suatu kisah,yg sy xpasti lg kesahihannya,wallahua3lam.Namun manfaatnya ada,dan mgkin juga dpt menjadi pencetus kpd idea2 baru bg sesiapa yg berfikir.

Suatu hari,Allah tlh memerintahkan seorang malaikat utk pergi menemui salah satu makhlukNya,iaitu Kerbau,,,Si Kerbau sdg berehat-rehat di kolam renang,berendam keseorangan.Kebetulan,cuaca pada hari itu panas dan merupakan hari cuti bagi Kerbau.Bersemangat Malaikat utk melaksanakn perintah yg diberi.
Ikuti dialog mereka..

Malaikat: Kerbau,,,kerbau,,hang suka ke Allah jadikan hang kerbau?

Kerbau: (sambil menggosok badan) MasyaAllah.Alhamdulillah,aku bersyukur kpd Allah yg tlh menjadikan aku sbg seekor kerbau,daripada aku dijadikan seekor kelawar yg mandi dgn air kencingnya sendiri..

(Malaikat pun bergegas ke gua....Kelawar sedang tidur bergantungan di dalam gua.Soalan yg sama dilontarkan kpd Cik Kelawar.)

Kelawar: MasyaAllah.Alhamdulillah,aku bersyukur kpd Allah yg tlh menjadikan aku sbg seekor kelawar ,daripada aku dijadikan seekor cacing.Dahlah kecik,tinggal dlm tanah! Jalan pun guna perut...
(Malaikat tersebut menemui Cacing yg sedang merayap di atas tanah.Soalan yang sama juga dilontarkan.)

Cacing: MasyaAllah.Alhamdulillah,aku bersyukur kpd Allah yg tlh menjadikan aku sbg seekor cacing,daripada aku dijadikan seorang manusia! Apabila mereka tidak memiliki Iman yg sempurna dan tidak beramal soleh,,,nnti klau mati ,confirm disiksa selama2nya!!!

 Haa,renung2kan

p/s akhir kalam,stlh berbncg dgn si dia dan juga mak,yg ada sejam lagi sebelum azan subuh berkumandang.Kata putus yg ialah Etihad insyaAllah blk Jun ni sehgga Oktober.Walaupun taraddud,akan jg mohon pada Allah agar permudahkan hal,insyAllah. Doa kan saya ye!

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com