Pages

Wednesday, July 11, 2012

7 cara Hidayah

بسم الله الرحمن الرحيم



1)Pemberian secara langsung
-contoh yang saya nampak di sini ialah isteri kesayangan Nabi Muhammad s.a.w iaitu siadatina Khadijah r.a, wanita,muslimah pertama dalam Islam!

2)Ketukan hati oleh para Daie
-sering duduk majlis ilmu,,kuliah maghrib. Semakin lama,bisikan nurani para Daie akn menyerap ke hati2 yg keras,melembutkan ia…batu yang keras pun blh lekuk bila saban hari dititiskan air.

3)Mimpi
-bermimpi bertemu orang yang soleh. Teringat Sheikh Yusri r.a pernah menceritakan  ada seorang paderi kristian yang sakit terlantar di hospital.Malam itu beliau bertemu Rasulullah secara sedar,lalu baginda menunjukkan arah kiblat.Di saat itu hijab tersingkap menampakkan kaabah,baitullah. Setelah itu,paderi tersebut memeluk Islam dan sering mengikuti kelas pengajian hadis Sahih Bukhari di Masjid Azhar.

4)Kejadian yang berlaku
-kemungkinan hamba Allah ini tak pernah langsung solat.Namun,selepas terlibat dalam kemalangan,beliau patuh pada suruhan Allah.

5)Tafakkur
 Dalam AlQuran sendiri pun bnyk gesaan agar manusia sering berfikir,melihat. Kadang2 bila kita duduk termenung,jangan  cuma  termenung kosong. Fikirkan kenapa kita  dilahirkan,,apa akan jadi kalau aku duduk tenang ,berpuas hati dengan pencapaian sekarang tanpa memikirkan nasib Ummah hari ini!!

6)Ilmu
-Banyak juga terjadi sekarang ini.Para orientalis berlumba2 memeluk Islam setelah mengkaji tentang kehebatan Islam.Maha suci Allah yg telah memberikan hidayah kepada mereka.

7)Doa

 { Tunjukilah kami jalan yang lurus }
1:6

Teringat video di youtube ttg seorang pemuda yg murtad ke agama kristian.Dia mengherdik bahawa Nabi Muhammad s.a.w masih tidak yakin dengan Islam sehinggakan asyik memohon dengan ayat ke_ dari surah alFatihah ini.  Kalaulah Islam itu benar,kenapa masih memohon dengan doa tersebut!

Senang je nk jawab mamat ni.

Supaya Allah memberikan hidayah kepada kita secara berterusan. Macam orang tu dah duduk atas kerusi. Tapi kita sibuk suruh dia duduk,bukan kita tak nampak dia tgh duduk.Tapi,nk suruh dia stay duduk.


p/s Wah,,,seronok dapat join pengambaran Usrah TV9 dgn Us.Muhammad.


No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com