Pages

Wednesday, October 31, 2012

Sealed future?







Bismillah..

(Perhatian,post yg bakal anda baca adalah tersangat panjang.Tapi,menarik kerana saya yang menulisnya ,,haha^0^, Siapa yang mata cepat lenguh,baik bergerak ke post lain.Tetapi,sesiapa yang berminat untuk berkongsi future planning dgn saya,bolehlah jump ke section yg akhir sekali,,,mungkin ada idea bernas yg dpt dkongsi....niat krn Allah.Baca baru hukum!) 



Siapa kata kalau kita further study dalam bidang agama kita akan jadi ustazah?

Siapa kata kalau kita minat pengajian Islam kita akan jadi ustazah?

Siapa kata kalau kita futher study di Mesir,al-Azhar lagi kita akan jadi ustazah?

Siapa kata kalau kita melazimi talaqqi dan para masyayikh kita akan jadi ustazah?

Siapa kata? Siapa ‘siapa’ tu?


Itulah mentaliti am masyarakat…tak kurang juga orang yg professional pun kadang-kadang sering berfikir sedemikian.Mengapa? Adakah seseorang yang menceburi bidang agama,pekerjaannya sudah tentu ustaz,ustazah,pendakwah bebas,imam. Seolah-olah ia telah ditetapkan dan diputuskan oleh sesebuah institusi . Maka,secara tak langsung para pelajar bidang agama akan mempunyai mindset bahawa kelak mereka pun akan terikat dengan bidang yg sama!


Apa yang cuba saya terangkan ialah bila kita duduk dalam masyarakat yg berfikiran ‘tidak jauh’ seperti ini,kita juga seperti mereka. Jadi kita kena cuba keluar,bergaullah dengan pelbagai lapisan masyarakat.Alhamdulillah,saya diberi peluang melanjutkan pelajaran di Mesir. Itu pun bila ada kawan Mak dengar,terus dia kata, “Ooo,jadi ustazah la ni.” 




Di sini,saya telah melazimi beberapa orang guru,bertalaqqi,mendapatkan tarbiah dari mereka,cuba melazimi sunnah baginda s.a.w . Sahabat nak tahu siapa mereka. Di masa lapang mereka mengajar insan-insan yang dahagakan ilmu-ilmu agama  dan tidak lokek memberikan nasihat.Di waktu siang mereka bekerja,memenuhi tuntutan duniawi. Guru saya maulana Sheikh Ahmad alHajain,pegawai di sebuah bank Islam.Guru saya yang lain,Sheikh Yusri alJabr,seorang doktor bedah. Kedua-dua mereka mengambil bidang agama,belajar di al-Azhar. 

Jadi tak semestinya bila kita belajar bidang agama kita akan jadi ustaz. Boleh juga menceburi bidang professional,tapi yang penting ilmu agama yang kita pelajari kita sebarkan.Jangan sesekali menyempitkan fikiran.

Tidaklah sesekali saya menolak kepentingan profession seorang guru,pekdakwah,ustaz.Kita ada tugas masing-masing. Orang yang telah ditaklifkan untuk menjadi pendakwah sepenuh masa ini adalah kerana Allah telah memberikan mereka suatu anugerah yang luar biasa. Kata-kata mereka mampu menggerakkan orang yang sedang lena dan syaghal dengan dunia. Kata-kata mereka ibarat panah yang bisa menusuk hati-hati orang yang lalai.



Saya tidak suka pemikiran sekularisme ini menggigit pemikiran kita secara halus.Bidang agama jangan sesekali dicampur dengan bidang professional. seperti kedoktoran,perguaman,kejuruteraan. Padahal agama Islam adalah luas,mencakupi pelbagai aspek.Lupakah kita siapa pioneer kepada segala ilmu bagi bidang yang dikatakan professional ini?? Ibnu Sina,alRazi,alFarabi,Ibn Khaldun dll.

Sehinggakan jika ada antara anak-anak kita,adik-beradik kita yang apabila menyuarakan hasrat untuk mendalami ilmu agama,atau ingin menjadi tahfiz masalan,ibu bapa terus menolak.Persoalan yang sering diketengahakan,, “Nak makan apa?!” “Nak sara keluarga guna apa?” Semasa saya dipanggil untuk sesi pemanggilan melanjutkan pelajaran ke Jordan,beberapa tahun yang lepas.Pengajian yang saya bakal ambil ialah Bahasa arab.Ada seorang bapa bertanya, "Nanti nak kerja apa?" Saya tak marah kerana ini menunjukkan bapa itu seorang yg concern dengan anaknya,cuma percayalah siapa yang tolong agama Allah,pasti Allah menolongnya.Cuma sabar atau lambat,,,menguji kesabaran kita.



Begitu banyak pendakwah dan penceramah  membanjiri negara kita.Mencurahkan ilmu,cuba memahami masyarakat dengan pelbagai persoalan agama.Menarik masyarakat dari terus hanyut. Rata-rata mereka ini apabila diundang untuk berceramah,mengajar,,seribu ringgit itu sudah pasti.Adakah ada lagi ibu bapa yang masih takut anak-anak mereka yang menceburi bidang agama tak cukup makan?
Jika kita ambil bidang agama,usuluddin,syariah,bahasa Arab,,,pekerjaan yang akan membantu kita untuk terus hidup pelbagai.Jangan sempitkan pemikiran dengan profesyen yang satu iaitu guru,tak kiralah guru kafa,atau sekolah menengah. Guru saya yang mengajar mata pelajaran pendidikan Islam siapa sangka beliau adalah seorang  pengusaha tepung yang berjaya. Ada juga pendakwah yg merupakan komposer muzik yang berjaya. 



Yang penting seseorang hendaklah berpandangan jauh,bijak merancang mengatur langkah.Untuk melakukan sesuatu yang di luar kepakaran kita atau bidang ilmu kita memerlukan kegigihan dan keberanian.Usaha dan tawakal saling melengkapi.
Teringat masa di Malaysia cuti yang lepas.Kami sekeluarga keluar bersarapan di kedai.Pada masa itu di saluran radio ikim,ustazah Nurhafizah Musa (kalau tak salah) sedang mengacarakan slot pagi. Pantas abah berkata, “Abah nak Nisha macam ni..” Saya terdiam seribu bahasa.


Sebenarnya saya masih sedih kerana tidak dapat further study dalam bidang yang saya suka iaitu Sejarah. Saya tidak pernah sesekali  menyesali takdir Allah menghantar saya untuk belajar agama kerana bagi saya ini tugas mulia,tugas pewaris nabi. Di mana saya nak dapatkan ketenangan hidup selain dengan cara ini. 

Tapi,saya ada tugas yang penting iaitu menyampaikan.Selepas proses tahammul, ada’ akan menyusul. Tapi,bagaimana saya nak berdepan dengan masyarakat?
Jika untuk bercakap di hadapan masyarakat,seperti seorang pendakwah bebas.Jiwa saya tak kearah itu. Berdiri di hadapan public membuatkan penyakit azali saya sering muncul iaitu gemuruh.Memikirkan akan bercakap di hadapan orang sahaja sudah cukup untuk membuatkan saya kecut perut.

Jadi saya cuba menulis.Alhamdulillah,hidup dalam dunia yang serba canggih ini,segala tugas dakwah dapat dijalankan secara mudah. Kehadiran Facebook,Blogger,Twitter dan lain-lain menjadi wasilah saya untuk berhubung dengan dunia luar,menyampaikan ilmu serba-sedikit yang saya ada..



Selama ini,saya tercari-cari apalah bakat saya. Melukis,,,lukisan yang mampu saya hasilkan nampak kaku,walaupun ada gaya pelukis professional ^0^. Menjahit,membuat baju? Saya hanya tahu mencuba baju yang sudah siap dan membeli-belah memang kegemaran saya. Rupa-rupanya bila saya sampai di Mesir,saya telah dianugerahkan Allah suatu bakat.Taklah luar biasa,,tapi cukup untuk membuatkan saya terkejut kerana sebelum ini,saya tidak pernah ke dapur.Maklumlah,cucu dan anak sulung yang sering dimanjakan ^0^. Saya teringat lagi sewaktu membantu Mama Tok di restoran,saya cuba untuk menggoreng telur mata kerbau.Mama Tok tanpa ragu-ragu menyuruh saya duduk dan mengambil pesanan.Kini,saya sering menghubungi Mama Tok,bertukar-tukar resepi! Ibu saya ada membuat perniagaan catering secara kecil-kecilan,saya hanya dibenarkan memegang senduk sahaja! Kini,saya ditaklifkan memasak untuk housemate seramai 13 orang. Ada ura-ura yang mengatakan saya pandai masak.HAH! Bukan bangga,tapi kenyataan yang sukar untuk dipercayai.

Bila memasak,hati saya tenang dan bersemangat.Sama seperti bila saya belajar Sejarah. Tiba-tiba teringin untuk menceburi bidang masakan dengan lebih mendalam. Dan,saya ingat nak menyambung perniagaan Mak. Who with me?
Abah selalu cakap,siang kerja,,malam mengajar orang.Sama seperti apa yang guru-guruku lakukan. Tetapi,memang memerlukan usaha yang padu dan sokongan yang jitu.Kawan-kawan selalu pesan,oleh sebab itulah kita kena cari pasangan yang memahami,,^0^

Bayangkan betapa ramai orang dapat menikmati makanan yang halal,suci dan sihat tanpa ragu-ragu.Dari mana minyak ini datang? Tepung ni halal ke? Daging ini sembelih ke tak? Bayangkan dengan makanan yang bersumberkan halal 100 %,bagaimana khusyuk ibadahnya nanti. Subhanallah.

Tiba-tiba teringat rancangan Martha Stewart,,,dia ada rancangan memasak sendiri,ladang ternakan sendiri,barang-barang masakan sendiri. Allah,adzim.

Jadi,sebelum fikiran saya menerawang terlebih jauh,sehingga masa yang diperuntukkan untuk menyiapkan artikel ini berlebihan.Saya akan berhenti setakat ini,memberi ruang untuk mengulangkaji Tasawwuf kerana selepas itu saya akan menyiapkan barang-barang untuk memasak sarapan esok,,fettoucine Carbonara dan tom yam..(sekali lagi? Peduli apa aku,haha)

Jadi,saya tinggalkan anda so,ada lah food for thoughts. Moga ada sebarang idea bagi saya memperkemaskan lagi perancangan kehidupan saya.Ingat,kita hanya merancang,tapi Allah lah sebaik-baik perancangan.Wallahua3lam.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com