Pages

Friday, November 23, 2012

PC 001 : Kaabah


Bismillah
Suatu hari Pok Cik  bertanya,,

“ Kamu olang  Islam tak boleh sembah berhala,tapi kau olang sembah batu.
Gua lihat dengan mata kpla sendiri kamu olang pusing-pusing itu batu hitam empat segi. Belebut-lebut mau cium batu hitam.
Sebenarnya kamu olang  ni sembah batu juga ka?”

Ha,,apa kita sebagai orang Islam nak jawab.Kadang-kadang benda ringkas mcm ni buat kt termangu-mangu. Puas kerut. Jangan risau. Saya ad several ways utk jawab pok cik ni.



PERTAMA
Batu hitam yg pok cik tgk tu namanya Kaabah. Kami tak sembah Kaabah , tapi tuhan Kaabah itu sendiri. Tak pernah kita dengar orang muslim berdoa,,wahai Kaabah,berilah rezeki kpd aku. Wahai Kaabah,ampuni dosa aku. Pok cik pernah dengar ke??



KEDUA
Kalaulah kami sembah batu,kami akan sembah mana2 batu yg wujud di muka bumi ini. Tapi,itu tak terjadikan? Kami memuliakan batu menurut perintah Allah.Dan kami juga menghina batu sesuai dgn perintah Allah.  Contohnya,kami lempar batu semasa manasik haji di Jamratul Aqabah. Maka,perbuatan memuliakan ini semuanya mengikut perintah Allah. 



 KETIGA
Kami memuliakan batu hitam atau HajarulAswad kerana Allah telah memuliakannya. Ingatlah perkataan Khalifah Umar bin Al-Khattab ketika beliau mencium batu itu (Hajar Aswad) :  

“Sesungguhnya aku tahu bahwa kamu adalah batu yang tidak mendatangkan bahaya dan memberi manfaat, kalaulah bukan karena aku pernah melihat Rasullah saw menciummu nescaya aku tidak akan memciummu” (H.R. Bukhari dan Muslim)

 Subhanallah,hajarul Aswad adalah contoh kekuasaan Allah. Kerana ia adalah satu-satunya batu yang tiada padanya kuman,bacteria. Kalaulah tidak kerana kekuasaan Allah,telah berpindah pelbagai penyakit antara jutaan manusia yang menciumnya! Subhanallah!  Ianya batu dari Syurga.Nabi bersabda :

 “Sesungguhnya Hajar Aswad dan Maqam adalah dua buah batu diantara batu batu Yaqut (batu mulia) diambil dari surga, andaikan Allah tidak menghilangkan cahayanya niscaya sinarnya akan menerangi antara timur dan barat. (H.R. Ahmad ) 

Selesai ye pok cik?  

Wallahua3lam.




No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com