Pages

Sunday, January 27, 2013

Ilmu Pengetahuan menurut Ibnu Khaldun


Bismillah,,

Ilmu pengetahuan itu amat penting dalam kehidupan setiap insan kerana dengannya kita dapat membezakan antara  manusia dan haiwan. Seperti yang kita semua tahu,kita berkongsi tabiat dengan haiwan,dari segi perasaan,gerak-geri dan keperluan. Kita perlukan makanan dan perlindungan seperti mana haiwan pun.

sepupu I


Namun,dengan ilmu kita boleh mendapatkan lebih hasil makanan,lebih kualiti,perlindungan yang lebih selesa dan kondusif bagi menjamin keharmonian keluarga dan komuniti sesebuah masyarakat.
Jadi,bagi mengecapi kesemua ini,kita perlu ada  Kemahiran dan Pertukangan. Kemahiran dapat diertikan sebagai suatu sifat yang berurat berakar hasil daripada tindakan yang berulang-ulang sehingga bentuk tindakan itu melekat dengan kukuhnya (dalam pemikiran).Pertukangan pula merupakan suatu kemahiran yang praktis dan intelektual yang bersangkut-paut dengan badan dan pancaindera.

Kemahiran dan Pertukangan tidak pernah sempurna,ia adalah proses yang memakan masa yang panjang.Manusia akan terus berfikir agar kesinambunagn hayat dapat diteruskan.Dengan itu rekaan baru akan dicipta,yang akan melahirkan pertukangan-pertukangan baru dan selanjutnya memajukan pertukangan yang lama.

Ibnu Khaldun juga mengemukakan pendapat beliau dalam pengkhususan kemahiran. Seseorang yang telah memperoleh sesuatu kemahiran  dalam sesuatu jenis pertukangan jarang mahir dalam kemahiran yang lain. Contoh,seorang tukang jahit yang mahir dalam kemahiran menjahit jarang mahir dalam membuat rumah.Ini kerana kemahiran dalam menjahit itu telah menjadi darah daging baginya.Namun,boleh jadi dia  mempunyai kemahiran lain sekiranya kemahiran yang pertama belum dia kuasai sepenuhnya atau mewarnai fikirannya. Ibnu Khaldun telah menyifatkan kemahiran sebagai sifat atau warna jiwa yang tak mungkin berkumpul semuanya sekali.Manakan boleh bercampur merah dan hijau.

Namun,sesetengah hal yang istimewa,dua kemahiran boleh besatu.Mereka adalah orang-orang yang telah Allah beri keistimewaan.Kita boleh lihat ramai ulamak-ulamak terdahulu yang beliaulah pakar hadis dan pada masa yang sama beliau juga ahli tafsir..

Kemahiran dan Pengetahuan Kemahiran

Adakah perbezaan antara kedua-duanya? Tentu sekali. Ibnu Khaldun telah menjawab dalam kitabnya. Contoh mudah,Bahasa dan Tatabahasa. Bahasa adalah bahasa itu sendiri,dan tatabahasa adalah undang-undang atau pola yang menjadi dasar bahasa tersebut. Namun begitu,tak semua orang menguasai kedua-duanya sekaligus namun tidak juga mustahil. Contoh lain,seorang yang berpengetahuan tentang menjahit,dia tahu teorinya-menjahit adalah memasukkan benang ke jarum,,,- Tapi,apabila disuruh menjahit tidak tentu dia tahu.
Sesungguhnya kita dapati sesetengah ahli tatabahasa yang tahu tentang semua peraturan bahasa,tetapi tidak mampu mengarang  malah menggubah puisi mudah.Seperti juga,seorang puitis yang kata-katanya mampu menggetarkan jiwa pendengar namun tidak dapat membezakan subjek dengan predikat suatu ayat kerana sama sekali tidak mengetahui peraturan tatabahasa.

Namun pendapat ini tidak boleh digunakan dalam sesetengah hal.Pakar bahasa,Sibawayh menguasai kedua-duanya dengan baik sekali.Beliau tidak merasa puas dengan sekadar mnghuraikan peraturan-peraturan bahasa,tetapi mengisi kitab-kitabnya dengan contoh-contoh peribahasa dan puisi Arab. Jadi penulisannya membantu beliau dalam kemahiran menulis sehinggakan ramai yang terpaku dengan kefasihan lidah beliau. 



Kesimpulannya, Ibnu Khaldun mengambil berat setiap bidang ilmu dan tidak memandang dari sudut teori sahaja ,malah perlu diselarasakan dengan praktikalnya.Proses ini akan berulang-ulang dan terus berulang sehinggalah ia menjadi sesuatu yang dipanggil kemahiran.

Wallahua3lam.

sumber :
Filsafat Ibnu Khaldun,Charles Issawi
diterjemahkan oleh Ali Munawar

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com