Pages

Sunday, January 27, 2013

Menjadi seorang guru,,

 Bismillah,,,

Ibnu Khaldun dalam karyanya Mukaddimah yang merupakan sintesis yang paling lengkap dalam Ilmu Kemanusiaan telah memuatkan sembilan bab penting yang perlu kita sebagai seorang pelajar ilmu menghadamnya. Antara sembilan bab itu ialah ‘Pengetahuan dan Masyarakat’.
Ibnu Khaldun telah menghuraikan bab ini dengan begitu cantik dan mendalam sekali.  Jika Imam Syafie menetapkan enam syarat untuk menjadi seorang penuntut ilmu iaitu berdamping dengan guru.Ibnu Khaldun telah menghuraikan dalam kitab beliau panduan menjadi seorang guru.



Proses Pembelajaran
Untuk menghasilkan pelajar yang mantap dan berkualiti,proses pembelajaran yang perlu dilaluinya mestilah secara sistematik dan sedikit-sedikit.Tergesa-gesa dalam menuntut ilmu tidak membawa sebarang faedah. Tiga proses yang perlu seseorang guru terapkan iaitu pertama membincangkan masalah pokok terdahulu tanpa membincangkan masalah cabang boleh yang mengelirukan pelajar. Kemudian,bila guru mendapati pelajar itu sudah bersedia untuk ke peringkat seterusnya,barulah menerangkan  ilmu dengan pendapat-pendapat dan masalah-masalah yang rumit. Setelah itu,bawa kembali murid ke peringkat awal agar ilmu itu dapat diliputi secara keseluruhan.
 
Kebanyakan guru-guru  zaman sekarang kurang mengetahui cara mengajar yang efektif dengan membebankan para pelajar dengan masalah-masalah yang kabur. Pelajar terpaksa memeras otak bagi memahami dan menyelesaikan sesuatu masalah.Guru-guru kadang-kadang menyesakkan pelajar dengan perbincangan-perbincangan yang tinggi tanpa pelajar itu bersedia . Jadi,pada akhirnya pelajar merasa jemu dan menganggap sesuatu bidang ilmu itu payah.Ini sangat bahaya.

Masa Belajar
Jangan memperuntukkan masa yang lama untuk sebuah buku dan jangan menghentikan jam belajar tidak pada tempatnya. Jika sekali kita baca pendapat ini sepertinya bercanggah dengan syarat lain Imam as Syafie bagi penuntut ilmu iaitu طول الصحبة . Namun apa yang saya fahami,mungkin Ibnu Khaldun melihat suasana pembelajaran pada waktu itu. Dan semestinya zaman itu dan zaman sekarang berbeza benar dengan zaman para sahabat dan tabien. Mereka menuntut ilmu bersungguh-sungguh ,tidak mengenal waktu.Ibarat orang yang kehausan di padang pasir,apabila mendapati  walau segelas air pasti diteguknya sehingga tiada yang tersisa.Begitulah lumrah orang yang menuntut ilmu.Mereka dahagakan ilmu sehingga mereka merasakan setiap ilmu itu harus mereka dapatkannya.Berbalik pada pendapat Ibnu Khaldun,guru harus menjaga masa mengajar kerana jika tidak pelajar akan lupa perkaitan antara bahagian-bahagian dalam sesuatu ilmu pengetahuan  dan ingatlah konsep kemahiran iaitu sesuatu yang dilakukan secara berulang-ulang dan berterusan. Oleh itu,guru seharusnya tidak membingungkan pelajar dengan dua buku sekali gus kerana kan menyebabkan perhatian pelajar terbahagi dua.

Buku
Berlebih-lebihnya Ikhtisar dalm ilmu pengetahuan hanya merosakkan ilmu pengetahuan. Ikhtisar ini terdiri daripada sejumlah masalah-masalah tentang mata pelajaran dan tentang bukti-bukti  daripadanya , dalam bentuk yang ringkas dan tiap-tiap kalimatnya padat dengan istilah-istilah yang diambil dari ilmu pengetahuan.Cara ini merugikan para pelajar kerana mereka tidak bersedia untuk belajar tetapi tiba-tiba mendapati dirinya berhadapan dengan bahagian-bahagia yang tinggi dalam matapelajaran. Seterusnya,cara ini amat merugikan waktu dan kerja pelajar kerana mereka terpaksa mengambil masa untuk memahami istilah-istilah yang kabur. Dan semestinya kemahiran yang diperoleh pelajar kurang sempurnya jika hendak dibandingkan dengan kemahiran yang dihasilkan daripada hasil penyelidikan yang mengambil proses yang lama dan berulang-ulang.

Perjalanan dan belajar
Proses pembelajaran akan lebih sempurna jika kita mencari dan bertemu guru.Hubungan secara terus  antara guru dan pelajar atau bahasa  mudahnya talaqqi akan menyebabkan pelajar lebih menghayati watak,sifat dan fikiran guru tersebut. Jadi,sesuatu kemahiran itu dapat dikuasai pelajar dengan lebih mendalam dan sempurna.

Ibnu Khaldun dalam kitabnya Mukaddimah telah membahagikan ilmu kepada dua : Ilmu Alat dan Ilmu pengetahuan yang dipelajari kerana faedah dasarnya. Ibnu Khaldun menasihatkan supaya tidak menghabiskan banyak masa mempelajari ilmu alat (seperti Bahasa dan Mantiq). Tidak salah untuk mempelajarinya kerana ianya membantu pelajar dalam memberi pengertian yang jelas  tentang sesuatu istilah dan memudahkan pelajar untuk sampai ke ilmu pengetahuan yang dipelajari kerana faedah dasarnya itu tadi.Belajarlah Ilmu Alat sekadar yang perlu ,tiada perbincangan yang hebat kerana khuatir akan menyimpangkan pelajar dari tujuan . Peruntukan masa yang banyak untuk ilmu alat juga boleh menyekat penguasaan ilmu yang lain.Hidup ini singkat dan amat mustahil untuk kita menguasai  kesemua ilmu.Dan inilah yang banyak dilakukan pemikir-pemikir zaman ini.

 Wallahua3lam


sumber :
Filsafat Ibnu Khaldun,Charles Issawi
diterjemahkan oleh Ali Munawar

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com