Pages

Friday, March 22, 2013

Abdur Rahman Hurmuz,seorang Murobit.







Bismillah,,,

~Murobit dari kalangan Tabieen~

Abdur Rahman Hurmuz berasal dari Madinah Munawwarah tetapi dikebumikan di Iskandariah,Mesir. Beliau merupakan anak murid kepada saidina Abu Hurairah,sahabat alHabeeb s.a.w. Beliau seorang yang abid,alim dalam Tafsir,Hadith,Bahasa dan Qiroat. Dan beliau digelar الأعراج kerana tempang. Beliau juga merupakan sahib silsilah zahabiyah dalam periwayatan hadis berisnadkan Abu Hurairah,

" عن أبي زناد عن الأعراج عن أبي هريرة "

Abdur Rahman Hurmuz telah membahagikan tahunnya kepada 4 bahagian:
-3bulan :Beliau berniaga,jauh melalui terusan Suez.
-3bulan :untuk ilmu,,,belajar dan mengajar.
-3bulan :menunaikan haji.
-3bulan :menjaga sempadan negara di Iskandariah.

Allah telah memilih beliau utk wafat pada bulan Ribat/jihad iaitu pada 3bulan dari setahun beliau yang diperuntukkan untuk mejaga keselamatan sempadan di Iskandariah.

Allah telah menjanjikan bagi alMurobitun pahala dan kelebihan yang berlipatganda. Ribat adalah (perjuangan/penjagaan/pengawasan/pengawalan). Antara kelebihannya ialah semalaman kita ribat di jalan Allah bersamaan dgn seribu malam kita berpuasa dan qiyam. Pahala setiap amalan soleh akan berterusan sehingga ke hari Kiamat walaupun kita sudah tiada di muka bumi.Allah akan meluaskan rezeki kita sehingga ke anak cucu dan kita akan aman dari fitnah syaitan dan kubur. Allah juga akan membangkitkan kita kelak di hari Kiamat dalam tanpa rasa resah gelisah.

“Dari Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Mahukah aku tunjukkan kepada kamu beberapa perkara yang dengannya Allah akan menghapuskan dosa-dosa dan mengangkat darjat kamu? Mereka menjawab: Mahu wahai Rasulullah! Baginda bersabda: Iaitu menyempurnakan wuduk walau dalam keadaan susah, sering berjalan ke masjid (solat jamaah) dan menunggu solat setelah selesai menunaikan solat. Yang demikian itu adalah ribat (jihad/perjuangan), yang demikian itu ribat, yang demikian itu ribat”. H/r Muslim. 133

*  keadaan susah/sulit untuk mengerjakan wuduk, seperti dalam keadaan sakit atau terlalu sejuk

Maulana Sheikh Yusri menerangkan bhw tidaklah alMurobitun di jalan Allah adalah yang hanya berkawal di sempadan Rafah bahkan setiap kali kita berjuang untuk taat kepada Allah adalah alMurobitun kerana kita berjuang menahan diri dari godaan Syaitan.
So,apa2 shj ibadah yg dilakukan hatta utk menuntut ilmu atau ketika tension bnyk sgt benda nk kena hantar niatkan Ribat di Jalan Allah! Semoga kita tergolong dlm alMurobitun fi sabilillah.
Wallahua3lam.

via Maulana Sheikh Yusri h.a, Sunan Ibnu Majah, kitab Jihad.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com