Pages

Wednesday, December 25, 2013

Saje nak cite



Bismillah,,,

Alhamdulillah, hari ini 19’C di Cairo, Mesir unlike suatu hari tu perubahan cuaca yang mendadak iaitu 8’C sampai salji turun di Tajammu3 Khomis,atas dari Hayyu Asyir. Kami di Hayyu Rab3ah ni sempat pegang ais je,,sikit lagi nak salji,,tapi Allah yg menentukan segala2nya. Kawan2 kata baru nak cancel pi Turki atau Jordan. 

K.Jannah (teman pelancongan saya) ajak ke Spain,xde kawan katanya. Korek2 duit jumpalah beberapa dinar. Tak cukup ingat nk top up dgn duit biasiswa akan dtg. Hati meme nak pergi.Gila kau tak nak ^0^ Itu kerajaan Islam Umaiyah. Aku sbg peminat tegar Sejarah mestilah pergi. Kerajaan Uthmaniyah,sudah.Alhamdulillah. Mamalik,Fatimi di Mesir ya udah. Kerajaan Abbasiyah tak tahulah sempat sampai ke tak. Peluang depan mata utk solat tahiyyatul Masjid di Masjid Umawi walau 2 rakaat sudah mjadi kepuasan seribu tahun. Belum lagi merasa memegang istana alHambra. Aku nak tengok tang mana kemerahannya.



Tetapi,,,




Ibuku menghalang,, T_T Abah ok je.
Masa buat solat istikharah minta petunjuk kpd Allah pun,hati berbelah bahagi antara Granada atau ma3rod kutub. Tahun ni insyaAllah spt biasa Cairo akan ada pesta buku.Saya ingat nk shopping semua buku sejarah karya ulamak tersohor.Yang mana impian utk memiliki koleksi kitab sejarah ulamak2 tlh saya simpan dari tamhidi lagi. Itu tak termasuk Tafsir Munir lagi dan buku2 lain.
Ilmu selama seminggu atau Ilmu sepanjang zaman,,,ternyata yang kedua adalah pilihan Allah. Aku tak kecewa pun,hati aku aku biasa2 je. 


Tengah tutor dengan kawan2, Cik Ude citer ttg Palestin. USD500 je,fuh gila tak pergi ,,,masjid alAqso, 3 tempat yg dianjurkan nabi. Alhamdulillah,2 telah aku jejaki,,tinggal satu lagi… Masa berdoa meminta petunjuk hati biasa-biasa je. Tanya parent, abah tak bagi sbb sekarang bahaya…aku tak kisah sbb klu niat betul--> syahid. Tapi mak abah tak benarkan. Saya tny ni arahan dari mak ke abah sbb Mak kan wali besar ^0^.
Abah cakap dari tepi hp,,kata tak bagi.Tapi insyaAllah honeymoon abah support ke sana. huioyoooo. Ni yg xsabar2 ni,,,hehe.



Ok,,,


Nampaknya winter ni pegi Mansuroh lawat Mama K.Ayat je la…

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com