Pages

Tuesday, June 22, 2010

We are Happy Family...I hope so..


Hidup bersahabat ....manisnya.Ada yang menasihati,ada yang menegur,ada yang memerli.
Tidak mengapa,yang penting kita ada insiatif untuk melihat sahabat2 kita menjadi lebih baik.Ukhuwah yang paling rendah berlapang dada.Dan ukhuwah yang paling tinggi adalah Itsar.

Jadi,sahabat,bagaimanakah berlapang dada itu?Kita boleh merealisasikannya dengan Husnuzzon.Hah,itu dia.Husnuzzon(bersangka baik). Memang banyak dugaan untuk kita bersangka baik dengan orang lain.Spt kata seorang sahabat,syaitan menganggur.Jadi,dia menunggu masa untuk mencucuk kita supaya kita senantiasa bersangka buruk dengan orang.
Teringat Sheikh Ahmad semasa talaqi Ihya' Ulum ad-Din.Ada seorang ni memang husnuzzon dan tidak suka mencari kelemahan orang.Dia ternampak khinzir.Hendak tahu apa yang beliau kata kepada khinzir? "Putihnya gigi dia....!"

Teguran yang berhikmah?Hurm....walau kasar atau lembut,asalkan ia tidak mengguriskan hati mana2 pihak.Dan yang ditegur,janganlah memantulkan balik apa2 yang dinasihati.Terimalah nasihat dengan redha.
Bagaimana? Inilah fikrah dari seorang sahabat saya.Saya amat tertarik dengan ucapan beliau.Dan ia muyul kepada saya.Itu yang saya suka.

Tegurlah sahabat2 anda .Kadang2 dia lupa.Anggaplah mrk seperti keluarga kita.Tema Hari Keluarga PMUI...We are Happy Family. Tetapi,biarlah berpada2.Siasat dahulu mengapa mereka berbuat kesalahan.Slow talk dengan dia. Ada banyak cara nak menegur.


Saya agak kesedihan sedikit pagi ini.Tidak mengapa perasaan saya diabaikan.Demi kegembiraan sahabat,biarlah saya dihina,dicemuh,dikecam dihentam.Yang penting anda sanggup menemani saya di kala susah,senang.
Biarlah orang lain tengok saya ni perempuan jahat...xpe.Asalkan sahabat2 saya gembira.Itu yang penting...

Jadi anggaplah ini sebagai titik permulaan untuk kita mengubah diri.Sama2 koreksi diri.Perbaiki diri...bagaimanakah kita di mata sahabat?Adakah kita menjaga hak2 sahabat.
Akhir kalam,minta maaf para sahabat.Saya ni memang xbaik dari M'sia lagi.Saya datang sini,I/allah untuk menjadi lebih baik.Bimbinglah saya.Tanyalah saya...jangan terus mengecam saya.Saya cuba menjaga hati sahabt2.Apa kata sahabat2 pula menjaga hati saya.....Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com