Pages

Friday, June 10, 2011

preet,,preet,,,,,special edition:Ulangtahun ke-100??

Salam,,

Apa khabar sahabat? Bagaimana dgn iman,ilmu dan amal? Yanqus am yazid? Jujur.jujur.
 Kali ini post agak special sikit,,yg pertamanya adalah ni post yg ke100!!! Wah(muka teruja) Yg keduanya,lg beberapa hari lagi saya akn menyambut hari jadi yg ke-20!

Alhmdlh,Allah tlh pnjgkan umur sy smpai ke marhalah ini.Sedar tak sedar hampir 20 tahun saya menggunakn tubuh badan yg dipinjamkan sebentar olh Allah,melata di bumiNya yg telah uzur,menghirup udaranya  yg semakin tercemar akibat perbuatan manusia..Tak terhitung pelbagai nikmat yg tlh Dia kurniakan,dan boleh dihitung lafaz 'Alhamdulillah' di bibir.Oh,,hinanya aku!! Saya hanya ada 43 tahun sahaja lagi utk terus meneruskan tugas memakmurkan bumi,itupun jika Allah mengizinkn. Sempat ke dlm 43 tahun ini saya memenuhkan akaun pahala dan redhaNya?
Semoga mahasabah yg sedikit ini dpt kt renungkan sama2..

Baiklah,back to our first point,,,Seperti yg dijanjikan,eh jap,sahabat ingat x post yg sebelum ini,yg ada gambo pak cik tu..tajuknya Upcoming. Ha,Alhmdlh ada juga kesempatan masa utk menceritakan sedikit cara saya membuat persediaan sebelum menghadapi peperiksaan..

Seperti tentera dengan senjata canggih dan penggali kubur dgn cangkulnya.Begitu juga dgn saya.Bkn shj pen brand Zebra saya kena borong di Kedai Buku Kristal blkg rumah,bahkan saya kena bersedia dari dua jihah.Rohani dan jasmani.

                        

Baik kita mulakan dengan rohani dlu!!

Mcm biasala yg sahabat sedia maklum.Setiap amalan kita kena balance atr dunia dan akhirat.sedangkan memasak pun gula dan garam kena balance.Jadi,begitulah dgn persediaan sblm exam,kena ikut scale balancing.Namun,pada masa exam spt mana kita lebihkan masa untuk menelaah,begitu juga dgn amalan rohani.Jasad perlukan makanan yg lengkap dgn zat mineral,vitamin.Begitu juga dgn roh kita.Beri dia makan dgn zikrullah.Bukankah zikir itu mententeramkan jiwa?!



Tadabbur kalamullah,,,rajin2 kan baca AlQuran stp hari.Klu blh masyikan juzuk2 yg dihafal.Waktu plg best bg saya ialah waktu pagi smpai pertenghn dhuha di balkoni,Syiookk! Baca Yasin stp pagi,,Mathurat,Hizib Nawawi,,lagi bagus.Pendinding dari gangguan jin dan syaitan.

Baik,5 solat sunat wajib dilakukan sms fatrah peperiksaan. Solat sunat Hajat,Syukur,Tahajjud,Taubat,Dhuha.  Klu x larat buat satu2,buat sekaligus iaitu solat 2rakaat dan niatkan 4 solat sekaligus krn ia termasuk dlm solat ghairul maqsudah  (solat yg tiada waktu tertentu).


Solat berjemaah,,,,waktu yg plg core--Subuh.Rajin2kan kejut kawan yg xberdaya nk solat jemaah.Yg kawan2 pun dh org kejut,jgnlah tidur balik,kesian dia.Klu perhatikan saya suka kejut kawan2 sbb bkn sy ni jenis yg bangun awal,,sebab sy selalu perasan klu sy lmbt bangun,confirm x sempat berjemaah.Kdg2 hati ni asyik2 nk bersangka buruk,kita ni je yg kejut org lebih,org tu sggup kejut kita sekali je.Tp,xpe saya x kisah.Sebab tu saya selalu tidur lmbat,bgn awal.Then lps Dhuha tidur blk..Bnyk faedah berjemaah dan saya xkan syarah pun di sini krn sy yakin sahabat semua lbh arif ttg ini,klu lupa,rajin2lah gOOgle.


Dah penat study,spend masa sedikit dgn hiburan. Pergi jalan2 sekeliling rumah,sambil tu bawa Mahmud ke atau budak2 arab ke kedai runcit beli coklat Malindo.Tak pun hirup udara di balkoni,,Klu mcm saya,saya lbh memilih berhibur dgn internet,xbuang masa.Duduk je ,baca buku exam,bila lenguh, jeling YM,tukar status. Dan sahabat jgn lupa utk menghubungi keluarga,minta doa dr mrk.Klu blh stp hari...hantar YM,SMS,call ke. Saya cukup dgn antar YM pd mak(klu x nak webcam la,krn kebiasaannya klu webcam 2jam,masa bnyk bazir)---just tnya semua ok ke.Bas,,,then facebOOking,,kacau adik2,sedare-mare,,lagi best skyping jap dgn kwn. Klu dgn internet pun xjln,saya akn bc buku cerita aliran ringan,mcm skrn ni saya sdg baca buku Pahlawan Islam Kontemporari.Sengaja saya pilih buku ini krn saya spt meminjam semangt jihad para peminang bidadari ini utk bersungguh2 menelaah! Sebenarnya mata dh jeling2 sebuah buku pemberian 'seseorang' di rak,,,"Pemilik Cinta stlh Allah dan Rasul". Saya nk baca,tp buku tu bahaya sikit,so sy simpan niat slps exam. ^0^


Ha,dah setel rohani,,,kita pergi ke persediaan fizikal utuk exam.Sem ni sya bawa 10 subjek,,,Memang berat,krn belajar cuma 2 bulan,,tp sy yakin blh buat krn sy dh tajdid niat dari awal,,study bkn utk exam tp utk ilmu,dan sy bnyk kali berpesan kpd diri bahawa anggap exam seperti soalan yg akn dlontarkan masyarakat kpd kita..Mindset kena betul,niat.Ok, sekarang 10 subjek :
AlQuran-ulang 2 juzuk stp subuh dan asar.Kebiasaannya sya dan kwn2 akn main tebuk2 pd mlm2 sblm exam.
Ulum AlQuran-Nota,hafal,,,xde usaha lain lg!
Mantiq-nota,hafal
Hadis-hafal hadis,tgk talkhis wudu'
Adab-syair ulang slps ulang alQuran
Sirah-Baca nota akhawat-ikhwah,,,baca versi BM,,minta kwn ceritakan(klu malas nk bc,buat muka seposen,minta kwn2 cerita)
Maharat-baca semua petikan doktor,,buat rumusan
Fikh-baca nota,hafal
Sorof-main2 dgn wazan
Komputer-praktikal Microsoft Access dah lps,so fokus kpd theory,,bc slide yg Doctor bg.

Selain itu,,semasa duduk ramai2 utk makan,jgn buang masa dgn sembang2 kosong.Penuhkan masa dgn perbualan ilmiah dan yg berkisar dgn subjek.Seronok bila tgk student tahun satu cakap ttg subjek dorang,,dan students matriks ternganga.Klu sebut kalimah2 favourite doktor lecturer mcm "As al ana?" "Manil qori ah",yg faham gelak,teka nama doktor. 



Aktiviti senggang,,TIDURRR,,,janganlah menafikan.Tidur mmg penting,lebih2 lagi bila nk musim panas,mlm pendek sgt,,bayangkan subuh pukul 3am..Mmg xblh terima.So,nasihat saya jgn biarkn tidur anda sia2.Lepas berdoa semua,amek buku2 mana yg hndak dbaca esok,peluk erat2,tidur.Klu blh keeratannya biarlah melebihi keeratan dgn bantal busok korang! haha..Xtahulah efektif ke tak,,tapi mcm one of the gaya  tidur yg dikagumi,^0^.
Kehadiran kuliah mesti dititik beratkan!

 Buat study group,sama2 diskus subjek yg core,ala mcm korang selalu buat masa sekolah menengah dulu. Tapi,mcm saya,sy suka study sorang,mlm2,,,,bila semua dah tidur...


Haaa,,mcm mana? Ringkas tak.Saya xde buat time table mcm the one tht smart student should do.Bkn sbb sy xdisiplin.Tapi,saya xnak terikat,,saya hnya tulis kat whiteboard Spiderman ,hari ni kena belajar apa..Itu jer.
Then,smlm ntah kenapa angin saya,sengaja test mak abah.Dan sya rasa menyesal pula buat.Saya tnya mak ,klu mumtaz exam ni,boleh ke nak ******,,,Then Abah reply:********.Saya senyum jer,Then,mak tnya hang nak ***ke? Nak yg ****? HAA??!! Terkezut sya.Dasat giler.Macam mana mak tahu tanpa saya suarakan??? Adakah ni ilham fitri? Mmg naluri ibu kuat,,,sya hantar smiley,,dan Hp pun low,,internt pun slow. Terputus begitu....,,kadang2 rasa bersalah gak minta bukan2,tp...hehe. Nisha,bila hang nk belajar sabar dan zuhud??!! Dahlah lps exam nak blk Msia! yeyeye,alhmdlh.Semua rezeki Kau yg berikan.

Baiklah,nak smbg study,meriah roomate aku call family,so sy terpaksa keluar ,giving her some privacy. Doakan kami nk periksa,,,semua mumtaz,,,AMEEEENNNN........

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com