Pages

Saturday, June 2, 2012

Iddah dan Haji

  بسم الله الرحمن الرحيم



Anda sedang duduk menikmati aircond sambil menunggu pizza di Papa John,,,waa,duit baru masuk kan. Tiba-tiba, pak cik muda yg jaga counter tegur anda. (perbualan di bawah telah dialih bahasa)
Pak Cik: Dik,dik tahu cakap bahasa Arab tak?
Anda: InsyaAllah,,
Pak Cik: Azhar ke?
Anda : InsyaAllah,,,(bila ditanya Azhar ke,confirm nk tnya ttg hukum)
Pok Cik: Camni,,,ayah pak cik baru meninggal,Mok pok cik nak pi haji bulan depan. Buleh dok?
Haa,,,apa jawapan yg bakal diberi?

A)     A)  Allah telah berfirman dalam surah,,,,,Namun ulamak bercanggah,,,
B)     B)Saya tak sure sangat,tapi  saya rasalah  hukumnya,,,,
C)     C)Menurut pandangan saya,,,,
D)    D) Apa yang saya belajar dari Guru saya,,,,

Anda pilih A
Azhar kan,,mestilah kena ada dalil,,,,,Ha,mmg kena ada dalil.Tapi,kena tgk si penanya. Ringkaskan jawapan kalau boleh.Nabi bersabda:
“Kami diperintah supaya berbicara kepada
manusia menurut kadar akal (kecerdasan) mereka masing-masing” (H.R. Muslim)

Anda pilih B
Dah tak tahu senyap je,,, atau cakap tak tahu.Kalau  kita tak tahu dan kabo si penanya bhw kita tak tahu,sebenarnya kita tlh berfatwa.
Eh,mana boleh,belajar Jordan kan,lulusan Azhar kan,,PhD dari Morocco kan,,tak kan nak cakap tak tahu? Malu lah org ,,,Peduli apa pandangan org.Baik mengaku tak tahu daripada menyesatkan orang.Mulut orang tu tak seberapa dari murka Allah.

Anda pilih C
Haa,,,pulak dah!  “Pandangan saya” Sejak bila pula kita yg baru ciput talaqi,usrah seminggu sekali dah pandai berpandangan.  Kan molek kalau cakap,,”Ni bukan pandangan saya,tp yg sebenarnya pandangan Ulamak2 besar,saya menaqalkan je…”

Anda pilih C
Ha,,,ni jwapan molek klu sekiranya anda benar2 yakin akn jwapan. Kalau anda tak berapa yakin,seeloknya anda berterus-terang secara berlapik,” saya tak sure sgt,tp InsyaAllah saya cari jwapan ,nnti saya bgtaw.”


Saja panjang2 post kali ini,sbnrnya  nk share point Hukum menunaikan haji untuk wanita dalam iddah kematian سuami.

 Sheikh Ahmad Hajain setelah ditanya,jawapan beliau,Ulamak keempat2 mazhab telah menghukum haram wanita kematian suami keluar rumah 4 bulan 10 hari ,dan tidak harus dia menunaikan haji.Hendaklah dia menangguhkan niatnya.

Bila search Us.Azhar  Idrus di utube,beliau mengambil pandangan ulama2 yg mengatakakn Nabi melarang wanita keluar 4 bulan 10 hari tapi kalau bukan suami mati,org lain,dia boleh berkabung 3 hari saje,kalau lebih haram.  Dibenarkan keluar ketika dorurah,,,utk buat benda2 yg penting contoh: berubat,sakit gigi….beli beras,xde budak nak suruh. Atau bayar elektrik.Itu dibenarkan. Tapi,majlis bacaan Yasin,majlis sambut menantu,nk pi shopping,,,haram!

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com