Pages

Saturday, June 2, 2012

Their Jannah,,

بسم الله الرحمن الرحيم




Rasulullah saw. bersabda: sebaik-baik di antara kalian ialah yang terbaik buat keluarganya, dan saya berinteraksi dengan baik terhadap keluargaku”.
(HR. Aisyah Ra., sanadnya shahih, al Muhaddits: Ibn Jarir at Tabari, sumber: Musnad Umar, Hal/No: 408/1).




Allah,,,Alhamdulillah selamat juga jiran depan rumah ni melahirkan Jannah,anak perempuan yg pertama,,,baru 5 hari. Tapi,pelik.Saya pernah sembang2,tegur2 isteri pok cik ni (isom rasanya ) Tapi,tak pernah nampak tanda2 mengandung. Tup tup,kelmarin beria2 pok cik ni nk menunjukkan baby dia.,,"Nura,,Jannah!" (dia panggil saya Nura ^0^)   


Saya dan Ateh pun pergilah jenguk keluarga di rumah mereka.Meriah,,,family baru mai.Pok Cik siap sembelih kambing,nk buat aqiqah esok katanya.


Alhamdulillah,suka tgk pasangan ni,,,kdg2 mlm2 duduk kat balkoni (xmengintai,ternmpak ye,,,) Selalu tgk pasangan muda ni sembang2 di luar rumah,ambil udara nyaman.Nampak pok cik ni caring,,,melayan isterinya yg hamil.Wah,lagi romantik..




Hadits yang di riwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari hadits Abu Hurairah Ra. Bahwasanya Rasulullah saw. bersabda: aku mewasiatkan kepada kalian mengenai perempuan (peliharalah mereka) dengan baik, karena perempuan itu tercipta dari tulang rusuk (yang bengkok), dan sesungguhnya tulang yang paling bengkok yang terdapat pada tulang rusuk adalah bagian atasnya, jika kamu hendak meluruskannya (dengan cara paksa) maka kamu akan mematahkannya, sementara jika kamu membiarkannya maka ia akan senantiasa bengkok, maka aku berwasiat kepada kalian mengenai perempuan dengan baik”.
 (HR. Abu Hurairah Ra., Hadits Shahih, al Muhaddits: Bukhari, Sumber: al Jaami’ as Shahih, Hal/No: 3331).


  p/s esok balaghah,,paper last! Alhamdulillah,,,,

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com