Pages

Thursday, June 28, 2012

Qolla wa Dalla - 3 soalan

بسم الله الرحمن الرحيم


ٍDah baca surah Kahfi belum? Haa,klu nk terlepas dari fitnah Dajjal jgn lupa baca sblm Maghrib ni.

Pagi ni,spt yg djanjikan di post lps,sy akn post kan beberapa hadis yg sy tnya Sheikh Yusri n Sheikh Ahmad Hajain. Namun,post kali ni spt tajuk di atas,Qolla wa Dalla krn masa amat mencemburui dan jeles.Sbb satgi confirm Ma suruh bersiap2 utk teman beliau ambil report card adik2 di sekolah depa. Mmg x nak ikut krn rasa mcm tiada peranan pun,bukannya hamba ni yg tolong sign report card,tp sbb lps itu Ma ajak ke talaqi trus,kenalah ikut,,Tak kira ,smpai di sekolah nnti hamba xnak turun kereta.

Baik,sambung balik..
HADIS PERTAMA
“Tukang azan adalah orang yang paling panjang leher di Hari Akhirat.”
(Riwayat Muslim, Ahmad dan Ibnu Majah)

Q: Perempuan apabila berjemaah sesama mrk di rumah,salah seorang pasti akn iqomah sblm solat,adakah mendapat ganjaran spt dlm hadis?
 A : InsyaAllah,hatta apabila aku (sheikh) solat di rumah dgn isteri aku pun akan azan/iqomah. Apabila kt azan,jin dan haiwan akn menjadi saksi kita.


HADIS KEDUA

“Barangsiapa yang memberi makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, maka baginya pahala yang seperti orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut sedikit pun.” (Hadis Tirmidzi, Ahmad & An-Nasa’i)

Q: Adakah hadis ini khas utk bulan Ramadhan,atau smua bulan?
A: Semua bulan,,,,(mai pakat2 puasa Syaaban ni!)


HADIS KETIGA

 “Sesiapa solat Subuh berjemaah, kemudian duduk berzikir kepada Allah  sehingga naik matahari dan mengerjakan solat dua rakaat (Solat Sunat Isyraq). Maka adalah baginya pahala seperti pahala Haji dan Umrah yang sempurna, sempurna, sempurna.”  (Hadis Riwayat, At-Tirmidzi dan , ath-Thabrani r.a.)

Q: Saya dan rakan2 mengikuti kelas Sheikh Yusri pd waktu pagi tp kami solat subuh dan Dhuha di rumah,,adakah kami mdpt ganjaran seperti hadis?
A: InsyaAllah,mendapat fadhilat yg sama...


 p/s esok nk blk Ipoh,seronok,lama tak jmpa wan n tok. Sebungkus kus kus buat mama tok,,tp risau gak kopiah syria tu Wan xmuat,,aigoo.


  



No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com