Pages

Thursday, July 5, 2012

Percikan Badar

بسم الله الرحمن الرحيم




Sahabat ingat tak lagi bagaimana Rasulullah s.a.w menguruskan perihal tawanan kafir Quraisy  seusai peperangan yang pertama dalam Islam,Badar Kubro?  Dua teman rapat baginda antaranya saidina Umar  mencadangkan agar tawanan tersebut dibunuh oleh ahli keluarga mereka sendiri. Saidina Abu Bakr pula mencadangkan tawanan dibayar diyat kemudian dibebaskan agar dapat membantu perjuangan Islam. Namun,ajaibnya cadangan Saidina Umar ini yg diterima Allah.



Namun ,apa yang kita dapat daripada perang Badar?



Falsafah Solat yang dibawa Nabi dalam perang.
1)Takbir

3 kali takbir …AllahuAkbar dipimpin Nabi Muhammad s.a.w.
Mereka tak kata…HIDUP ARAB!!!

2)bersaf-saf
Tumit sama tumit,bahu sama bahu.
Penyusunan tentera yang tidak pernah dilihat Arab sebelum itu,,,mereka tentera Arab pada waktu itu berperang secara berselerak. Badar,peperangan yang pertama yang tersusun diambil dari Ruhiyah solat!

3)Imam yang Satu
Nabi Muhammadlah imamnya,,,dan bala tentera baginda,para sahabat r.a merupakan makmum baginda.





Kepimpinan yang bijaksana.
Nabi walaupun disediakan tempat perlindungan,dikawal ketat para sahabat yg khuatir dgn keselamatan baginda.Mereka juga telah menyediakan tandu,Haudaj untuk membawa lari Rasulullah s.a.w ketika berlaku tragedi yang dahsyat,,,,Nabi Muhammad s.a.w tetap berada di tengah2 tentera Islam,biarlah hanya  baghal menjadi tunggangan baginda.Itu pun sudah cukup memberikan semangat kepada para sahabat.

Berbeza dgn hal sekarang,komando,jeneral,panglima perang,presiden,pm…hanya memberikan perintah,,yang pergi menggadaikan nyawa itu siapa?? Tentera bawahan!





Senjata makan Tuan
Ini pertama kali saya dengar. Saf barisan pertama tentera Muslimin merupakan penangkap panah musuh.Tentera Musyrikin memanah,anak2 panah akan melekat di lengan2 penangkap ini,lalu mereka cabut,ada yg terburai isi,,,,,setelah itu anak2 panah itu diberikan kepada saf belakang iaitu ,saf pemanah.Kerana pada permulaan Islam,Tentera Muslimin masih kekurangan kelengkapan perang.  Jadilah ,,,senjata ngap tuan dia sendiri! Bijakkan??





Persamaan
Masa nak bergerak ke Badar,,,jauh ,,hampir 180 km. Kenderaan tak cukup,mana ada kereta kebal. Kuda beberapa ekor je…Namun kerana hormatnya sahabat,xkanlah Nabi ,pembawa rahmat sekalian alam dibiarkan berjalan kaki? Memanglah Nabi boleh kerana kekuatan Nabi tak sama dengan kita.

Tapi,nabi kata…Nabi akn berkongsi dengan saidina Mirsod dan  saidina Ali,bergilir2..Adzim!




Perngorbanan dan Semangat Jihad
Para sahabat r.a tak pernah rasa dipaksa dan terpaksa. Mereka amat menjaga ‘aim’ mereka iaitu Mardhatillah.  Kesatuan Ummah,Fikrah,Hati,kesatuan  لا إله إلا الله





p/s cukup kot post yg tak berapa ringkas ni,,,Ma dh srh siap2,nk bergerak ke Johor utk KFikh! Sedih juga balik nnti sore2,,,,harapkan kawan,,,,mcm tulah..Kita jgn harapkan makhluk,tak ke mana. Sandarkan pergantungan kita kepada Allah. Dialah yang telah mencipta seindah-indah makhluk Nabi Muhammad s.a.w,kita boleh lihat kehebatan para sahabat yang yg telah melalui tarbiah baginda!  Moga aku pun dikurniakan seorang sahabat sejati,,,bff? Taubat! Nak dapat kawan baik,kita kena baik dulu!

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com