Pages

Wednesday, February 27, 2013

Hadis #33: Asas-Asas Kehakiman di Dalam Islam



Bismillah,,

Asas-Asas Kehakiman  di Dalam Islam

Daripada Ibn Abbas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda , “Jika diterima semua tuntutan orang mengikut dakwaan masing-masing, nescaya dengan sewenang-wenangnya orang mendakwa harta benda dan darah orang lain sebagai miliknya. Tetapi orang yang mendakwa mestilah menunjukkan bukti, manakala orang yang mengingkari dakwaan itu (orang yang didakwa) mestilah bersumpah.”
Hadis ini dinilai Hasan. Begitu juga riwayat alBaihaqi dan selainnya.Sebahagiannya dalam Sahih alBukhari dan Sahih Muslim.

Para orientalis telah menyangka bahawa alHabeeb s.a.w telah mengambil kaedah ini dari Yunani.Padahal, Nabi tidak pernah pun menjejakkan kaki baginda yang mulia ke sana. Bukti atau dalam bahasa Arabnya ‘ البينة  -seperti maulana Sheikh Ahmad h.a terangkan- lebih tepat dari  القرينة’ Contohnya,kita  Nampak mayat,dan di sebelahnya ada seorang lelaki dan  di tangannya pisau. Kalau dengan qarinah sahaja,cukup untuk sabitkan bahawa dia telah melakukan jenayah membunuh. Tapi,Islam agama yang adil mengajar kita agar mendatangkan saksi yang melihat memang lelaki itu telah membunuh,kerana mungkin boleh jadi dia cuba menyelamatkan mangsa dengan mencabut pisau.

 Nabi s.a.w bersabda ((Tetapi orang yang mendakwa mestilah menunjukkan bukti, manakala orang yang mengingkari dakwaan itu (orang yang didakwa) mestilah bersumpah)) . Orang yang mendakwa mestilah menunjukkan bukti kerana dia mendakwa perkara yang bercanggah dengan zahir( iaitu pada asalnya orang yang didakwa itu bebas dari dakwaan). Namun beberapa masalah telah terkecuali dari kaedah ini.Dakwaan seseorang itu diterima tanpa ia mendatangkan bukti atau bayyinah untuk sesuatu yang tidak diketahui melainkan dia sahaja yang mengkhabarkannya seperti :

1)Dakwaan seorang ayah yang berhajat untuk berkahwin.    
  Seorang ayah yang kematian isteri ingin berkahwin kerana takutkan zina.Maka,dia meminta bantuan anaknya yang mempunyai kewangan yang kukuh.Tiada siapa tahu akan keinginan ayah tersebut untuk berkahwin,melainkan dirinya sendiri.
2)Dakwaan seseorang yang tidak mampu menguruskan harta (السفيه) untuk berkahwin.
3)Dakwaan seorang Khunsa tentang jantinanya.
4)Dakwaan seorang kanak-kanak yang telah baligh dengan mimpi.
5)Dakwaan seorang janda yang telah tamat tempoh iddahnya.
6)Dakwaan seorang yang meninggalkan solat jika dia berkata bahawa dia telah solat di rumah.
7)Dakwaan seorang yang enggan membayar zakat bahawa dia telah mengeluarkan zakat kecuali apabila apabila fakir miskin mengadu tentang ketiadaan harta zakat tersebut maka ke atas orang yang enggan itu bayyinah.
8) Seseorang yang makan pada 30 Ramadhan dan mendakwa bahawa dia melihat anak bulan (Syawal) , tidak diterima dakwaan itu jika dia mendakwa setelah dia selesai makan kerana seolah-olah dia menafikan hak Takzir(hukuman hakim)  ke atas dirinya . Contoh hukuman Takzir seperti yang diterangkan Sheikh Ahmad adalah hakim menetapkan sesiapa yang makan pada siang hari Ramadhan akan disebat 5 kali sebatan. Dan Orang yang mendakwa itu tadi hendaklah makan sembunyi kerana penyaksiannya bahawa dia telah melihat anak bulan tidak diterima kerana penyaksian seorang tidak diterima. Sahabat Nabi s.a.w yang mulia Saidina Anas bin Malik, apabila beliau tua, kening beliau berwarna putih.Jadi apabila suatu hari beliau memandang ke langit,beliau berkata “Aku nampak garisan anak bulan” . Padahal yang beliau nampak itu putih keningnya sendiri. Jadi,beliau membuka puasa seorang diri.

alHabeeb s.a.w bersabda ((orang yang mengingkari dakwaan itu (orang yang didakwa) mestilah bersumpah)) Sumpah ini dinamakan sumpah sabar (يمين الصبر) dan juga dinamakan sumpah bohong (يمين الغموس) Dinamakan sumpah sabar  kerana menahan hak orang yang benar, dan menahan itu adalah sabar. Sumpah ini mestilah di atas uslub fiil alMadhi  atau past tense. Seperti juga akad jual beli  (بعتك) Sheikh Ahmad menerangkan penggunaan lafaz Madhi kerana tiada syak. Allah telah berfirman banyak ayat dalam alQuran.Antaranya :

﴿يحلفون بالله قالوا


Wallahua3lam.
Via maulana Sheikh Ahmad, Syarah Matan 40, Masjid Azhar.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com