Pages

Wednesday, February 27, 2013

Hadis #34: Mencegah Kemungkaran adalah Fardhu




Bismillah,,,

Mencegah Kemungkaran adalah Fardhu

alhadis 
{ من رأى منكم منكراً فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان }

Daripada Abu Said alKhudri r.a katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda  : “ Sesiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran , hendaklah ia mengubah dengan tangannya (kuasa). Sekiranya ia tidak mampu, hendaklah ia mengubah dengan lidahnya (nasihat). Sekiranya ia tidak mampu, hendaklah ia mengubah dengan hatinya (tidak meredhai perbuatan tersebut). Yang demikian adalah selemah-lemah iman”
Diriwayatkan Imam Muslim.


Pengiktibaran dengan ‘melihat’  (الرأي) yang membawa maksud yakin. Huruf Fa pada lafaz hadis (فليغيره)   -yang membawa makna hendaklah ia mengubah- adalah fa ta’kid . Namun, Maulana Sheikh Ahmad h.a berkata kuasa mengubah bukan ada pada pada setiap tangan masyarakat umum tapi pada hakim. JIka tidak,kehidupan masyarakat jadi kacau-bilau. Bayangkan ,pantang ada orang murtad,pasti akan dibunuh tanpa mengikut batas-batas yang telah ditetapkan agama. Oleh sebab inilah,Imam al-Nawawi terlebih dahulu  menyusun hadis Asas-Asas Kehakiman  di Dalam Islam iaitu hadis yang ke-33 sebelum ini. Jadi,jika nampak ada orang murtad,datangkan bayyinah,bukti atau saksi bahawa dia memang murtad. Lihatlah betapa bijaknya Imam al-Nawawi dalam penyusunan hadis. Subhanallah!


alHabeeb s.a.w telah bersabda ((Yang demikian adalah selemah-lemah iman)) bukanlah bermaksud  bahawa orang yang tak mampu mengubah dan hanya membenci dengan hatinya memiliki iman yang lemah dari orang lain. Tetapi maksud sebenar adalah tahap iman yang paling rendah kerana perbuatan adalah hasil natijah iman. Dan setinggi-tinggi  hasil natijah iman dalam bab mencegah kemungkaran adalah mencegah dengan tangan dan jika terbunuh,maka dia mati syahid. Allah telah berfirman  yang bermaksud ,
"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu.

Wajib ke atas orang yang mampu untuk mencegah kemungkaran dengan lidah (nasihat) walaupun dia tahu kata-katanya tidak akan didengari sepertimana dia tahu jika dia beri salam,salamnya itu tidak akan dijawab. Jikalaulah,sabda Nabi s.a.w ((Sekiranya ia tidak mampu, hendaklah ia mengubah dengan lidahnya (nasihat). Sekiranya ia tidak mampu, hendaklah ia mengubah dengan hatinya)) menunjukkan bahawa  orang yang tidak mampu tidak harus ke atasnya untuk mencegah kemungkaran selain dengan hatinya, maka suruhan itu menjadi wajib! Seolah-olah,kalau tak mampu,ada cara lain.Dan kalau tak mampu juga, ada cara lain lagi. Ada dua jawapan untuk hal ini :

1)      Ia adalah fahaman yang dikhususkan,Firman Allah :
dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu.
Ayat ini telah menggugurkan hukum wajib kerana bala bencana yang menimpamu yang  dimaksudkan dalam ayat bersifat umum. Mungkin juga bersabar atas  ketaatan atau bersabar atas ketentuan Allah ataupun bersabar atas maksiat yang dilakukan kepada Allah ataupun bersabar atas amar makruf nahi munkar. Ayat ini umum namun kita khususkan kepada nahi munkar sahaja.
2)      Suruhan mencegah kemungkaran dari lidah ke hati kerana untuk memudahkan dan menggugurkan segala masalah dan susah-payah namun tidaklah mengugurkan hukum mustahab. Jadi,jika tidak dilakukan tidaklah berdosa.

Jika  ada yang berkata mengingkar dengan hati tidaklah mencegah apa-apa kemungkaran maka apa makna sabda Rasulullah s.a.w  ((hendaklah ia mengubah dengan hatinya)) ?!
Maka jawapannya, makna sabda Nabi s.a.w adalah mengingkari  sesuatu kemungkaran dan tidak meredhai nya dan menjauhkan diri daripadanya dengan mengingati Allah. Allah s.w.t telah memuji hambaNya yang melakukan perbuatan ini :


dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya.”

Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab,hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini ”


Diceritakan tentang  Imam al-Nawawi r.a ketika bermusafir bersama suatu kafilah yang jelas mebuat kemungkaran telah berdoa : “اللهم إني أبرأ بما فعل هؤلاء ولا تحرمني بثمرة صحبة الملائكة وبركته



Maulana sheikh Ahmad menambah,  tengok jugalah jenis kemungkaran yang hendak ditegur. Seharusnya mencegah kemungkaran atas perkara-perkara yang telah disepakati  ulamak akan kemungkarannya. Ini tak,marah orang yang ambil rukhsoh. Contoh,mazhab lain berpendapat hanya dengan sekali tayammum,kita boleh melakukan pelbagai jenis solat dan hanya terbatal  apabila melakukan perbuatan yang membatalkan wuduk. Mazhab Syafie sahaja yang mengulangi tayammum untuk setiap solat fardu.  Namun, ada sesetengah pihak yang masih tak reti-reti masalah furu’ itu tidak mengapa jika bercanggah malah ia merupakan suatu rahmat gemar menyibukkan diri dengan berbalah kononnya untuk mencegah kemungkaran.


Wallahua3lam.
Via maulana Sheikh Ahmad, Syarah Matan 40, Masjid Azhar.

  





No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com